Kennis en informatie over het onderwijs in bewegen en de sport

Ontvang de Kennislink ‘Onderwijs in Bewegen’ direct in je mailbox.

Sluit je aan bij de club en ontvang elke eerste maandag van de maand de Kennislink. Deze nieuwsbrief zit boordevol inzichten, praktische tips en inspiratie, speciaal samengesteld voor professionals in de sport- en beweegsector. Laat je inspireren, ontdek de nieuwste ontwikkelingen en til jouw praktijk naar een hoger niveau.

Wij vertellen verhalen en delen kennis

Verhalen en kennis delen vormen het hart van onze missie. Onze blogs en verhalen raken belangrijke thema’s en actuele onderwerpen binnen het onderwijs in bewegen en de sport.

Ons doel?

Inspiratie bieden en kennis toegankelijk maken voor iedereen die actief is in dit veld. Sluit je aan en blijf op de hoogte!

Beter leren bewegen

Leren bewegen is een kernonderdeel van motorische ontwikkeling en lichamelijke opvoeding. Maar hoe leren mensen nu het beste bewegen?

In de literatuur worden grofweg twee belangrijke visies onderscheiden: de benadering van het motorisch programma en die van interactie met de omgeving. Beide visies vormen de basis voor verschillende leermethoden, die elk hun eigen voordelen en toepassingen hebben.

Motorisch programma: interne blauwdruk

Deze benadering gaat ervan uit dat er in ons lichaam en brein een soort interne blauwdruk bestaat voor motorische vaardigheden. Zo’n blauwdruk kan worden opgeslagen en steeds worden opgeroepen. Bij het aanleren van nieuwe vaardigheden (motorische skills) staan vaak expliciete (talige) leermethoden centraal:

  1. Directe aanwijzingen
    De docent legt stap voor stap uit hoe een vaardigheid (motorische skill) wordt uitgevoerd.
  2. Feedback
    Bijvoorbeeld via videoanalyse, zodat leerlingen hun bewegingen kunnen bijstellen.
  3. Herhaling
    Correcte uitvoeringen worden vaak herhaald totdat ze geautomatiseerd raken.

Voorbeeld 1: Een lay-up in basketbal wordt opgedeeld in heldere stappen: dribbelen, springen en schieten. Door regelmatig te herhalen, internaliseren leerlingen de techniek.
Voorbeeld 2: Bij turnen leren leerlingen een handstand door stapsgewijze begeleiding, zoals ondersteuning bij het opgooien van de benen en het vasthouden van de balans. Na voldoende oefening kunnen ze de beweging zelfstandig uitvoeren.

Verder kijken dan gedrag

Hoewel onderwijsgevenden vaak dezelfde opleiding volgen, is de sfeer in elke groep toch uniek.Dat komt omdat er niet alleen een professional voor de groep staat, maar vooral een persoon, met eigen waarden en overtuigingen. Je persoonlijke perspectief kleurt de manier waarop je naar de wereld kijkt.

Dit geldt ook voor het onderwijs in bewegen. Misschien herken je het wel: een leerling die in de gymles telkens storend gedrag vertoont. Je kunt je afvragen waarom hij of zij dat doet. Wat zit erachter? Is er faalangst, een gevoel van onveiligheid of speelt er iets anders? Soms zien we slechts het topje van de ijsberg en is het verleidelijk direct op het zichtbare gedrag te reageren. Maar wat als er diepere oorzaken achter schuilgaan?

In dit artikel gaan we dieper in op de intenties achter gedrag. We onderzoeken hoe een beter begrip hiervan kan leiden tot effectiever onderwijs en een ‘betere’ groepsdynamiek.

Een voorbeeld

Wanneer een leerling tien minuten te laat komt, zegt de ene leerkracht: “Je bent te laat,” terwijl een andere leerkracht reageert met: “Wat fijn dat je er bent.” Dat lijkt misschien een klein verschil, maar het heeft een grote impact. De eerste reactie kan een negatieve toon zetten voor de leerling en de rest van de groep, terwijl de tweede reactie juist veiligheid en begrip uitstraalt.

Door de manier waarop je reageert, ontdekken kinderen of ze zich veilig kunnen voelen—zelfs in lastige situaties. Het loont daarom om te reflecteren op ‘wie jij (zelf) bent’ en hoe dat je lesgeven beïnvloedt. Juist in opleidingen als de ALO’s en pabo’s zou deze reflectie meer aandacht moeten krijgen. Want als we willen dat kinderen zich optimaal ontwikkelen, moeten we verder kijken dan hun gedrag en beseffen dat onze eigen (re)acties mede bepalen hoe veilig en welkom ze zich voelen.

"Een fijne en prettige manier om geïnformeerd en up-to-date te blijven."

Ervaring
0 jaar
Lezers
0 +
Boeken geschreven
0

Schrijf je nu in en til jouw vakkennis naar een hoger niveau!

Kennislink - Onderwijs in Bewegen

Na inschrijving ontvang je de meest recente Kennislink direct in je inbox.

Kennis en informatie over het onderwijs in bewegen en de sport