Gebaseerd op de expertise van de eerder genoemde vier domeinen is de NTT-methodiek gevormd. De focus in deze methodiek ligt op de beperkende factor binnen de componenten taak en omgeving.
Jesse heeft moeite met het gooien van de bal in de basket.
Eerst is het belangrijk om de context van het probleem te bepalen. Staat Jesse stil en moet hij vanuit die positie de bal gooien, of ondervindt hij problemen tijdens een basketbalspel? Vindt de vaardigheid plaats in een gymzaal met een vlakke ondergrond, of buiten waar de ondergrond onvoorspelbaarder is? Elke context stelt zijn eigen specifieke eisen, die meegenomen moeten worden om te achterhalen waarom de vaardigheid bij Jesse niet succesvol is.
Vervolgens kijken we naar hoe Jesse de vaardigheid uitvoert en proberen we te achterhalen waarom het niet lukt. Heeft hij moeite met het richten? Of is er misschien sprake van onvoldoende kracht om de bal voldoende tempo mee te geven waardoor de worp niet succesvol is? Ligt het aan de timing van het loslaten? Of vindt hij de overgang van dribbelen naar gooien lastig?
Het probleem dat het kind in zijn kunnen beperkt, vormt het uitgangspunt voor de interventie. Meer details hierover zijn te vinden in het stappenplan op de volgende pagina.
