0%
Welkom
De thema's
Afronding

De leertaak

Om dit stappenplan te laten werken is het van groot belang dat de leertaak of opdracht betekenisvol is. Een dergelijke leertaak of opdracht moet idealiter aan de volgende criteria voldoen:

  • De leertaak dient zo veel mogelijk de echte praktijk te benaderen.
  • De leertaak dient aan te sluiten bij de ontwikkeling en competentie van de leerling.
  • De leertaak dient meerdere manieren te bevatten om tot een oplossing te komen.
  • De leertaak dient een leerling probleemoplossend te leren denken.

Reflectie speelt een cruciale rol in toepassingsgericht en betekenisvol leren. Leerlingen dienen te reflecteren op aspecten zoals hun aanpak, de samenwerking, het procesverloop en, uiteraard, het eindresultaat—of beter gezegd, hun perceptie ervan. De begeleider moet hiervoor de nodige materiële, procedurele en/of sociale ondersteuning bieden. Dankzij deze benadering kunnen ‘fouten’ worden gezien als leerrijke momenten die waardevolle inzichten verschaffen.