0%

Effectief leren

Zoals je weet zit elke sporter anders in elkaar, daarom kunnen we je niet met zekerheid zeggen hoe jouw sporter het beste leert. Toch hebben we al veel kunnen leren van de tientallen jaren aan onderzoek die onze voorgangers hebben uitgevoerd. Zo willen we je hier graag wat wijsheden meegeven die een handige basis zullen vormen voor de rest van deze cursus.

Impliciet leren
Uit de praktijk is gebleken dat impliciet leren (onbewust leren) effectiever is dan expliciet leren (bewust leren). Bekijk de video om hier meer over te leren: 

Zelforganiserend vermogen
Impliciet leren stimuleert het zelforganiserend vermogen van de sporter, dit zorgt voor een verbeterde leerretentie en prestatie onder druk. Fitts & Postner hebben een model opgesteld dat jou kan helpen om het zelforganiserend vermogen van jouw sporter nog meer te stimuleren. Bekijk de volgende video: 

Effectieve feedback
Om effectief te kunnen leren is het van belang om de juiste feedback te krijgen. Zo weet een sporter of hij iets moet veranderen of juist moet herhalen wat hij al deed. Het is jouw rol als coach om deze feedback te geven. 

Effectieve feedback is kort en bondig, specifiek en positief (Voerman & Faber, 2016). Dit wordt ook uitgelegd in deze video. Door de feedback kort en bondig te houden kan de sporter de feedback makkelijker verwerken. De specificiteit zorgt er voor dat de sporter precies weet wat er goed of fout ging. En, tot slot, is het belangrijk om stil te staan bij wat de sporter goed deed (de positieve aspecten). Het is efficiënter om de focus te leggen op wat goed gaat, dan op wat slecht gaat. Daarnaast bevordert positiviteit een gevoel van hoop, blijheid of trots. Dit heeft een positief effect op de motivatie van de sporter. 

Een uitgebreide uitleg vind je in paragraaf 2.2 van het boek Effectiever Coachen in de Sport.

Opdracht
Kies een van de volgende opdrachten om uit te werken. Deel je uitwerking in een reactie en vergelijk deze met de uitwerkingen van je collega’s.

  1. Ontwerp een oefening voor de sporter uit jouw casus die impliciet leren bevordert, en beschrijf hoe deze oefening het zelforganiserend vermogen stimuleert.
  2. Schrijf een kort feedbackrapport voor een sporter na een training, waarbij je effectieve feedback toepast die kort, bondig, specifiek en positief is.