Wanneer vanaf zeer jonge leeftijd wordt ingezet op fysieke geletterdheid, is de kans groter dat er gedurende het gehele leven meer wordt bewogen in uiteenlopende (beweeg)settingen. Dat draagt uiteindelijk bij aan een gezondere leefstijl en dus een betere kwaliteit van leven (Kwartiermakersgroep Physical Literacy, 2018).
Fundamentele bewegingsvaardigheden, ofwel bewegingsvormen die de basis vormen van het motorische spel, spelen een grote rol in de ontwikkeling van de motorische competentie en kunnen daarom gezien worden als een manier om de lichamelijke bekwaamheid te ontwikkelen (Almond, 2013).
In de Verenigde Staten is de lichamelijke bekwaamheid een van de focusgebieden van lichamelijke opvoeding op de basisschool. Onderzoekers stellen dat lichamelijke opvoeding een kernelement is om lichamelijke bekwaamheid te ontwikkelen (Loprinzi et al., 2015). Ook in Nederland is er een aantal initiatieven dat deze accenten legt (Hoeboer, 2019; 2015).
Hoewel lichamelijke bekwaamheid meer inhoudt dan alleen lichamelijke opvoeding, kan een gymles kinderen voorzien van de fundamenten van lichamelijke bekwaamheid waarop ze een actieve levensstijl kunnen bouwen waarvan ze hun leven lang plezier hebben (Edwards, 2017).
Er is een ontwikkeling waarneembaar waarin bewegen steeds meer naar de basis en het centrum van ons bestaan verschuift. Daardoor is ook een verschuiving in het onderwijs zichtbaar. Dat het belang, de bedoeling en de legitimatie van ons vak daarmee samenhangen spreekt voor zich.