We willen in dit eerste thema ook even stilstaan bij ‘weerstand’. Als coach zul je te maken krijgen met weerstand, nieuwe dingen leren is nou eenmaal spannend en oncomfortabel. Weerstand kan zich bijvoorbeeld uitten in het minder op komen dagen, altijd een weerwoord hebben, of onderlinge onrust binnen een team. Sporters simpelweg dwingen om naar je luisteren is vaak een korte termijn oplossing, maar kan op den duur averechts gaan werken (Hanemaaijer-Slottje et al, 2021).
Maar hoe moet je het dan wel aanpakken?
Hiervoor gebruiken wij graag ‘de stappenreeks’ van van der Burgt en Verhulst (2018):
De stappenreeks
Deze stappenreeks laat alle fases van een leerproces zien. Bij elke fase kan een sporter vastlopen. Dit model geeft je fase-specifieke handvatten om jouw sporter door hun gevoelens van weerstand heen te helpen.
De stappen hoef je niet in een vaste volgorde te doorlopen; je mag zelf kiezen waar je begint. Vaak heb je wel een idee bij welke fase vastloopt, het is dan handig om bij die fase te beginnen.
Dit wordt verder uitgelegd in paragraaf 2.3 uit het boek Effectiever Coachen in de Sport en in de volgende video.
Praktijkvoorbeeld
Stel dat jouw sporter maar niet mee wil doen met de training van een specifieke vaardigheid of motorische skill (zelf in te vullen door jou). Hij is iedere keer tegendraads of doet wel wat hij moet doen maar duidelijk met tegenzin. In dit voorbeeld geven we een mogelijk uitkomst per stap, kies zelf de stap die het beste bij jouw situatie past:
Opdracht
Beschrijf een situatie uit je eigen coachingservaring waarin een sporter weerstand vertoonde. Pas de stappenreeks toe om te illustreren hoe je de weerstand zou kunnen aanpakken. Deel je uitwerking in een reactie en vergelijk deze met de uitwerkingen van je collega’s.