Het praktijkmodel is de praktische vertaling van het trechtermodel. Hierbij doorloop je drie stappen, waarbij je per stap steeds twee vragen beantwoord.
Een praktische weergave van het trechtermodel
Dit proces wordt uitgebreid toegelicht in de volgende online les:
In de video wordt doorverwezen naar een video. Hieronder kan je de betreffende link nogmaals vinden:
Je merkt dat jouw sporters te weinig tillen vanuit hun benen en meer trekken aan de armen. Je wilt graag een effectieve en originele manier bedenken om hun hiermee te helpen. Spelenderwijs, want de leeftijd van de groep is 8-12 jaar.
Je bedenkt eerst wat je doel is, namelijk; spelenderwijs leren tillen vanuit de benen. Vervolgens bepaal je jouw actie of plan aan de hand van de drie pijlers (proces):
Wat hebben jouw sporters nodig?
Gezien hun leeftijd vind je het niet belangrijk om veel kennis over te dragen, je wilt het ze vooral laten ervaren. Je wilt ze laten voelen dat tillen en werpen ingezet vanuit de benen makkelijker en lichter is dan trekken en tillen vanuit de armen. Jouw sporters hebben dus de juiste ervaring nodig.
Wat moeten jouw sporters weten?
Zo min mogelijk, want in dit geval kan nadenken en kennis de ervaring in de weg zitten. Kennis komt na de ervaring in deze situatie.
Wat is er vanuit de wetenschap bekend?
Vanuit de wetenschap is bekend dat tillen vanuit de benen rugblessures kunnen voorkomen. Daarnaast kan het trekken aan de arm zorgen voor meer instabiliteit dan bij het tillen vanuit de benen. Hierdoor neemt het risico op een schouderluxatie toe.
Zoals te lezen is in paragraaf 6.5.1 van het boek Effectiever Coachen in de Sport is het belangrijk dat kinderen plezier hebben tijdens het leren. Ook hebben ze succeservaringen nodig, visuele voorbeelden en weten wat ze wel moeten doen.
Opdracht
Pas het praktijkmodel toe op de casus die je op de vorige pagina hebt voorbereid. Wat heeft dit je opgeleverd? Als je nog ergens ondersteuning voor nodig hebt kan je hierom vragen in een reactie onderaan deze pagina.