0%

Praktijkmodel

Het praktijkmodel is de praktische vertaling van het trechtermodel. Hierbij doorloop je drie stappen, waarbij je per stap steeds twee vragen beantwoord.

Een praktische weergave van het trechtermodel

Dit proces wordt uitgebreid toegelicht in de volgende online les:

In de video wordt doorverwezen naar een video. Hieronder kan je de betreffende link nogmaals vinden:

Op pagina 47-49 van het boek Effectiever Coachen in de Sport vind je nog een praktijkvoorbeeld.
Praktijkvoorbeeld

Je merkt dat jouw sporters te weinig tillen vanuit hun benen en meer trekken aan de armen. Je wilt graag een effectieve en originele manier bedenken om hun hiermee te helpen. Spelenderwijs, want de leeftijd van de groep is 8-12 jaar.

Je bedenkt eerst wat je doel is, namelijk; spelenderwijs leren tillen vanuit de benen. Vervolgens bepaal je jouw actie of plan aan de hand van de drie pijlers (proces):

Wat hebben jouw sporters nodig?
Gezien hun leeftijd vind je het niet belangrijk om veel kennis over te dragen, je wilt het ze vooral laten ervaren. Je wilt ze laten voelen dat tillen en werpen ingezet vanuit de benen makkelijker en lichter is dan trekken en tillen vanuit de armen. Jouw sporters hebben dus de juiste ervaring nodig.

Wat moeten jouw sporters weten?
Zo min mogelijk, want in dit geval kan nadenken en kennis de ervaring in de weg zitten. Kennis komt na de ervaring in deze situatie.

Wat is er vanuit de wetenschap bekend?
Vanuit de wetenschap is bekend dat tillen vanuit de benen rugblessures kunnen voorkomen. Daarnaast kan het trekken aan de arm zorgen voor meer instabiliteit dan bij het tillen vanuit de benen. Hierdoor neemt het risico op een schouderluxatie toe.

Zoals te lezen is in paragraaf 6.5.1 van het boek Effectiever Coachen in de Sport is het belangrijk dat kinderen plezier hebben tijdens het leren. Ook hebben ze succeservaringen nodig, visuele voorbeelden en weten wat ze wel moeten doen.

Wat is de ervaring van jouw collega’s?
Jouw collega’s werken graag met circuittraining als ze kracht willen verbeteren of een bepaalde techniek. Ze bedenken dan allerlei oefeningen die de sporters moeten doen. Iedere oefening een minuut en dan doordraaien. In hun lessen is dit een groot succes en iets wat vaak aan het einde van de les gedaan wordt om de laatste energie eruit te gooien.
 
Past dit in deze situatie en bij mij?
Het idee van een circuit past goed bij jou, alleen wil je de sporters niet te moe maken. Je wilt daarna nog doorgaan met het werpen. Daarom wil je graag een circuit bedenken wat zorgt voor veel herhaling, maar niet te veel vermoeidheid. Zodat je daarna nog verder kan oefenen met de verschillende worpen.
Ook wil je er graag een spelelement inbrengen, zodat het leuk is en origineel.
 
Moet je jouw doel of plan aanpassen?
Je doel hoeft niet aangepast te worden, wel ben je nu zover om een plan te bedenken. Je maakt vijf oefenstations:
  • Bij de eerste laat je twee sporters met de ruggen tegen elkaar de armen in elkaar haken. Dan plaatst een derde steeds een bal ertussen en uiteindelijk moet de bal op een pion geplaatst worden zonder elkaar los te laten. Als het gelukt is mag de volgende.
  • Bij de tweede moeten twee sporters samen een redelijk zwaar blok (op heuphoogte van de kinderen) verplaatsen naar de overkant van de zaal, waarbij ze alleen met hun billen mogen duwen.
  • Bij het derde station moeten de sporters één andere sporters naar de overkant verplaatsen, waarbij ze de sporters op hun rug moeten dragen. Daarna moet de sporter die gedragen is weer een andere sporter verplaatsen.
  • Bij de vierde staat er één sporter met de rug tegen de muur en met de knieën 90 graden gebogen. Een andere sporter klimt op de bovenbenen en moet 2 seconden erop kunnen staan.
  • Bij station vijf moeten de sporters zelf bedenken hoe ze een blok op een verhoging krijgen, waarbij ze hun armen niet mogen gebruiken.
Je laat de tijd lopen totdat alle sporters alle onderdelen gehad hebben en bij de tweede ronde daag je ze uit om hun tijd te verbeteren.

Opdracht
Pas het praktijkmodel toe op de casus die je op de vorige pagina hebt voorbereid. Wat heeft dit je opgeleverd? Als je nog ergens ondersteuning voor nodig hebt kan je hierom vragen in een reactie onderaan deze pagina.