0%
Welkom
De thema's
Afronding

Stappenplan

Binnen de NTT-methodiek onderscheiden we vijf stappen:

Stap 1 – Formuleren van het doel: Het is essentieel om helder te hebben wat het kind wil leren. De aspecten wat, waar, hoe en wanneer vormen een houvast om het doel te specificeren.

Stap 2 – Analyseren van de uitvoering van de taak* die door het kind wordt gedaan: Deze stap omvat het observeren hoe het kind de taak uitvoert en identificeren waar het probleem zich voordoet.

Stap 3 – Nadenken over de beperkende factor binnen de uitvoering van de taak: In deze fase zoek je naar een verklaring voor waarom het kind de taak niet adequaat kan uitvoeren en formuleer je hypothesen.

Stap 4 – Het aanpassen van de taak of omgeving gebaseerd op de mogelijke beperkende factoren binnen de uitvoering: Deze stap behelst het aanpassen van de taak en/of omgeving om de eerder geformuleerde hypothesen te toetsen, met als doel de beperkende factor in de uitvoering van de taak duidelijk te krijgen.

Stap 5 – Activiteiten ontwerpen om de beperkende factor binnen de taak te oefenen of te trainen: Wanneer de beperkende factor helder is, worden er binnen deze stap aanpassingen binnen de taak gemaakt om deze specifieke factor te trainen.

* In de praktijk worden afhankelijk van de specifieke beroepscontext verschillende termen gebruikt voor begrippen die ongeveer hetzelfde betekenen. Termen zoals taak, leertaak, vaardigheid, opdracht en leervoorstel worden vaak door elkaar gebruikt.