0%
Welkom
De thema's
Afronding

Theory to Practice

Op de vorige pagina verwezen we naar een vrij lang artikel over de theorie en de praktische vertaling ervan. Misschien schrok je een beetje van de lengte en heb je er daarom voor gekozen om het artikel nog even over te slaan. Voor het gemak hebben we hier een beknopte samenvatting opgenomen. Zo kun je snel bepalen of je het volledige artikel wilt lezen. Naar ons idee is het zeker de moeite waard, maar misschien vind jij alleen deze samenvatting wel genoeg.

Het artikel Theory to Practice: Performance Preparation Models in Contemporary High-Level Sport Guided by an Ecological Dynamics Framework onderzoekt hoe sportprofessionals atleten kunnen ondersteunen bij het aanpassen van hun gedrag om opkomende problemen tijdens competitieve prestaties op te lossen. Het artikel is gebaseerd op een ecologisch dynamisch raamwerk, wat een verschuiving in de rol van coaches betekent. Coaches evolueren van traditionele oplossingsaanbieders naar ontwerpers van leeromgevingen die de interactie tussen atleten en hun omgeving bevorderen.

Een centrale uitdaging voor coaches in topsport is hoe zij atleten kunnen helpen zich aan te passen aan de dynamische en onvoorspelbare aard van competitieve omgevingen. Het ecologisch dynamisch raamwerk biedt een theoretisch model dat atleten plaatst in een constante interactie met hun omgeving. Hierdoor vinden leren en aanpassing plaats door middel van deze interacties. Het artikel benadrukt dat, ondanks decennia van onderzoek binnen dit raamwerk, de praktische integratie ervan in sportomgevingen vaak moeilijk is gebleken.

In het artikel worden 2 casestudy’s besproken. De eerste casestudy is ‘Heads Up Footy’, toegepast in elite Australisch voetbal. Dit programma richt zich op het ontwerpen van trainingsomgevingen die de complexiteit en dynamiek van echte wedstrijdomstandigheden weerspiegelen. De focus ligt op het gebruik van empirische en ervaringskennis om trainingsomgevingen te creëren die de atleet stimuleren zelfstandig te leren en zich aan te passen. Coaches werken samen met atleten om trainingsactiviteiten te ontwerpen die representatief zijn voor wedstrijdsituaties, met nadruk op zelfregulatie en het oplossen van problemen in real-time.

De tweede casestudy, ‘Football Interactions’, is geïmplementeerd in het jeugdvoetbal in Zweden bij AIK. Deze benadering schaft traditionele talentidentificatieprogramma’s af en creëert een ontwikkelingsomgeving die het welzijn van het kind en de langdurige ontwikkeling van spelers bevordert. Het programma benadrukt de noodzaak om coaches te bevrijden van traditionele pedagogische benaderingen die vaak rigide en prescriptief zijn. In plaats daarvan worden coaches aangemoedigd praktijksituaties te ontwerpen die gebaseerd zijn op het verkennen van en reageren op de omgeving, waarbij spelers zelfstandig handelen en beslissingen nemen.

Het artikel concludeert dat een goede theorie praktisch toepasbaar moet zijn, zoals tijdloos vastgelegd door de psycholoog Kurt Lewin. Het benadrukt dat het delen van casestudy’s en methodologische ideeën binnen de sportwetenschap van groot belang is voor de verdere ontwikkeling en toepassing van theorieën zoals ecologische dynamiek. Het doel is om een continu platform te bieden voor sportprofessionals om ideeën uit te wisselen, aan te passen en te implementeren. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan de verbetering van atletische prestaties en de ontwikkeling van atleten in diverse sportomgevingen.