NTT is een leerhulpstrategie waarbij problematisch beweeggedrag methodisch en analytisch wordt benaderd. Het is gebaseerd op wetenschappelijke kennis en expertise uit vier domeinen:
Motorische controle: Dit betreft de capaciteit om de benodigde mechanismen voor beweging aan te sturen en te reguleren, zoals het stabiliseren van vrijheidsgraden.
Motorisch leren: Dit is het proces waarbij de vloeiendheid en snelheid van bewegingen toenemen. Optimalisatie van het leren gebeurt door middel van instructie, oefening van de vaardigheid en het geven van feedback.
Attributie, competentie en leervoorkeuren: Dit domein onderzoekt waaraan een kind zijn eigen succes of falen toeschrijft, zijn kennis- en vaardigheidsniveau, en de manier waarop het kind informatie opneemt en verwerkt.
Pedagogische en didactische componenten: Dit domein richt zich op de opvoeding en ontwikkeling van een kind en de wijze waarop kennis en vaardigheden worden aangeboden en overgedragen.
Deze domeinen zullen elk verder uitgediept worden in de komende vier thema’s.