Thema 1 - Het jonge kind in beweging - Spelen met gedrag

Thema 1 – Het jonge kind in beweging

Je gaat in dit eerste thema inzoomen op de factoren die bewegingsonderwijs met kleuters een vak apart maken. Wat is er zo anders aan deze doelgroep en welke gevolgen heeft dit voor je aanbod in het speellokaal?

Visie
Kleuters leren al spelend zichzelf en de wereld om hen heen kennen en begrijpen. De negen criteria voor een goede bewegingsles bieden jou als leerkracht de handvatten om tegemoet te komen aan de basisbehoeften van kleuters. Tel de ‘leerkracht’ van het kind op bij jouw eigen ‘leerkracht’ in een les bewegingsonderwijs met kleuters en ontwikkeling en plezier zullen de uitkomst zijn.

De diversiteit in een groep 1-2 is groot. Door uit te gaan van de totale ontwikkeling van de kleuter en de mogelijkheid te bieden tot impliciet leren draagt het bewegingsonderwijs bij aan het vormen van zelfredzame en autonome individuen. 

Vanuit de visie op totale ontwikkeling van het jonge kind, maak je kennis met de 9 criteria voor een goede les bewegingsonderwijs met kleuters. Stap voor stap wordt helder hoe het werken in de vier beweegtuinen voor veel overzicht, rust en variatie zorgt. 

Het theoretische kader wordt met filmbeelden en praktijkvoorbeelden verduidelijkt en ook zal steeds de praktische vertaalslag naar het speellokaal worden gemaakt.

Je krijgt de eerste handvatten om, vanuit jouw eigen startsituatie op school, vorm te geven aan een concreet jaarplan bewegingsonderwijs voor de kleuters. Aan de hand van praktische werkvormen en opdrachten kun je zelf kiezen of je alleen de basisvoorwaarden op orde wil hebben of dat je jezelf nog verder wil bekwamen en verdiepen in de wereld van de bewegende kleuter.

Veel plezier en succes met dit eerste thema.