“Bewegingsonderwijs is erop gericht leerlingen bekwaam te maken voor een blijvende, perspectiefrijke, zelfstandige en verantwoorde deelname aan de bewegingscultuur.” (Kennisbasis Lerarenopleiding Basisonderwijs)
Dit is een logische omschrijving, maar de rol die hier toebedeeld wordt aan het bewegingsonderwijs in de totale ontwikkeling van kleuters vinden wij te beperkt. Kleuters en peuters zijn voortdurend in beweging, letterlijk en figuurlijk. De wereld is voor hen een grote speelplaats, waar veel te ontdekken valt. De totale ontwikkeling van kleuters hangt samen met het spelen en bewegend leren.
Het bewegingsonderwijs neemt in dit spelend leren een belangrijke plek in. Het belang van bewegingsonderwijs met kleuters alleen bekijken vanuit het motorische domein lijkt dan ook een gemiste kans. Uit onderzoek zijn we veel te weten gekomen over de positieve effecten van beweging op de motorische, cognitieve en sociale ontwikkeling. Een bewegend kind lijkt een gezond kind. Daarom is het belangrijk om het thema ‘bewegen’ een grote rol te laten hebben in de opvoeding van peuter en kleuter tot basisschoolkind en uiteindelijk volwassene.
Opdracht
Geef aan waarom jij het bewegen van het jonge kind zo belangrijk vindt.
Dit artikel is een goed begin van je zoektocht.
Deel je bevindingen in een reactie.
Voor meer verdieping en verdere uitwerking, zie boek – hoofdstuk 1.