
Beste collega's,
De komende periode zal er extra informatie over de modaliteiten (beweegintenties) worden toegevoegd.
Je kunt denken aan ‘kenmerkend beweeggedrag’ en ‘leerkrachtgedrag’.
Mogelijke activiteiten per modaliteit (beweegintentie)
Ik heb proberen aan te geven waarover het binnen een bepaalde modaliteit gaat en aan welke activiteiten je kunt denken. De omschrijvingen zijn nog vrij ruim. De vertaling naar concrete beweegactiviteiten laat ik graag aan jullie creativiteit en expertise.
Vragen, ik hoor ze graag
Zijn er op basis van deze activiteitomschrijvingen vragen, dan hoor ik het graag.

ACTIVITEITEN
Binnen de verschillende modaliteiten kun je het beste kiezen voor activiteiten die een beroep doen op...

Het leren kennen van je kunnen
- Het opnemen tegen het materiaal
- Het opnemen tegen de ander
- Het meten van je kracht, snelheid, leningheid etc
- Het ontdekken van eigen en andermans grenzen
- En daarmee ook het winnen en verliezen
Het leren kunnen
- Het leren van een kunstje of een trucje
- Ergens beter, goed in worden
- Het beheersen van het materiaal of de uitdaging
- Je ergens prettig in/bij voelen
- Het competent worden in iets


Het leren (gaan) kennen van
- Het tegenkomen van het materiaal
- Het tegenkomen van de ander
- Het ervaren van diverse zintuiglijke prikkels
- Contact maken en ervaren van bewegingsactiviteiten
- Ervaren hoe het eraan toegaat bij bepaalde activiteiten
Het kunnen
- Ongedwongen en onnadrukkelijk iets doen
- Ontspannen verblijven binnen activiteiten
- Leren spelen en laten spelen
- Los zijn van het resultaat en prestaties
- Spelen zonder inspanning
Vieren is sterk verbonden met competentie. Het gaat over activiteiten die kinderen ervaren als ‘dit kan ik’ en veelal ook aan ‘dit vind ik fijn’. Het zijn veelal activiteiten die herhalend worden gedaan. Het ‘gewoon’ spelend bezig zijn.

Groeten en een fijne dag,
Theo