Groepsdynamiek in het onderwijs
De complexiteit stap voor stap ontrafeld!
"Dit boek biedt genoeg theorie en vooral ook praktijk om zowel preventief als curatief van de klas een groep te maken. Veelvoorkomend gedrag, onbewuste overtuigingen van jezelf, groepsvorming, interventies – alles staat erin."
Bart Heeling
De Complexiteit van Groepsdynamiek Ontrafeld
Hoe creëer je een klimaat waarin elke leerling tot bloei komt? Dit boek onthult de stille krachten van groepsdynamiek en biedt strategieën die elke onderwijsprofessional kan inzetten om een stimulerende leeromgeving te creëren.
Drie Kerncomponenten
Met aandacht voor zichtbaar gedrag, onzichtbare processen en onderlinge invloed, versterkt dit boek je pedagogische en interventievaardigheden.
De Drie Succesvragen
Een vernieuwende aanpak met praktische opdrachten en inzichten biedt concrete handvatten, direct toepasbaar in de klas. Je kijkt na het lezen met een frisse blik naar groepsdynamiek en hebt de tools om verschil te maken.
Een Samenhangend Systeem
Leer de groep als een samenhangend systeem te begrijpen, waarin interacties en synergieën tussen leden centraal staan.
Klaar om groepsdynamiek in jouw klas naar een hoger niveau te tillen?
Ervaringen en reacties
Inzichten uit het boek geselecteerd door lezers en experts
1 - De impactvolle rol van de leerkracht
Leerkrachten hebben een substantiële en bepalende invloed op de leerervaringen van leerlingen door hun methodologieën en houdingen.
2 - Aandacht voor groepsdynamiek
Een gerichte blik op groepsdynamiek is essentieel, waarbij niet enkel de individuele leerling maar de collectieve interacties en processen worden benadrukt.
3 - Evoluerende onderwijspraktijken
De onderwijsomgeving is continu in ontwikkeling, met een toenemende diversiteit aan professionals die bijdragen aan de ontwikkeling van het kind.
4 - Overvloed aan onderwijsliteratuur
Leerkrachten worden geconfronteerd met een overvloed aan literatuur, waarin navigatie deskundigheid en selectieve aandacht vereist.
5 - Autonomie en verbondenheid bij leerkrachten
Het ervaren van autonomie en een sterke teamverbondenheid door leerkrachten is onmisbaar voor een positieve werk- en leeromgeving.
6 - Prioriteit van groepsvorming
Groepsvorming wordt belicht als een fundamentele verantwoordelijkheid van de leerkracht, die de didactische vaardigheden overstijgt.
7 - Integratie van theorie en praktijk
Groepsdynamiek in het onderwijs biedt een integratie van theoretische inzichten en praktische strategieën voor groepsvorming, die het positioneren als een essentieel handboek voor leerkrachten.