Onderwijs in bewegen op de basisschool
Tools en handvatten om betekenisvolle speel- en beweegomgevingen te ontwerpen en direct mee aan de slag te gaan.

Het creëren van betekenisvolle leer- en beweegomgevingen
Lesgeven doe je niet aan de hand van checklist.
Er zijn geen recepten waardoor leerlingen aan het eind van het schooljaar de gewenste bewegingscompetenties laten zien. Wel zijn er ingrediënten om betekenisvolle bewegingslessen te ontwerpen, en die inhoudelijk en kwalitatief goed te begeleiden.
- Wil je ervaren dat een les beter loopt met meer beleving bij de kinderen?
- Wil je met nog meer enthousiasme en motivatie bewegingslessen geven?
- Wil je zien dat leerlingen gerichter oefenen en meer leren?
- Wil je met meer vertrouwen in de zaal staan?

Volop in beweging
Het bewegingsonderwijs is momenteel volop ‘in beweging’. Naast verandering van de wettelijke kaders hebben ook recente wetenschappelijke inzichten een nieuw boek wenselijk gemaakt.
Dit boek is met deze nieuwe inzichten geschreven en dient als basis voor een ieder die geïnteresseerd is in het verzorgen van onderwijs aan bewegende kinderen.
Het boek biedt handvatten voor het ontwerpen en realiseren van een betekenisvolle speel- en beweegomgevingen met uitdagende bewegings- en belevingsmogelijkheden voor ieder kind.
Over ons
THEMA – spelen met gedrag brengt mensen met verschillende opleidingen en achtergronden bij elkaar. Wij gaan samenwerkingsverbanden aan afhankelijk van de specifieke vraag. We zijn een netwerk van beweeg- en opleidingsprofessionals op het gebied van bewegen, onderwijs en psychologie. Waar deze disciplines bij elkaar komen, daar ligt onze interesse en kracht.
De belangrijkste drijfveer voor dit samenwerkingsverband is de eigen praktische ervaring in het begeleiden van ‘mensen in beweging’ en de aanhoudende nieuwsgierigheid naar ontwikkelingsmogelijkheden en het gedrag van individuen binnen groepsprocessen.
THEMA – spelen met gedrag is expert in het beïnvloeden van bewegingsgedrag door kennis en expertise op het gebied van onderwijs in bewegen.
Suggesties en handreikingen
Het boek gaat in op verantwoord organiseren en didactisch handelen. Het bevat aanwijzingen, richtlijnen en suggesties voor praktisch handelen, waarmee leerprocessen worden geoptimaliseerd en gewenste bewegingsgedragingen worden bereikt.
Kortom: het boek bundelt bestaande kennis van en nieuwe wetenschappelijke inzichten in het bewegingsonderwijs. Het helpt je op weg om deskundiger en bekwaam te worden in het ontwerpen en aanbieden van betekenisvolle en gedifferentieerde gymlessen.
Een praktisch handboek met tools en handvatten om kwalitatief goede lessen bewegingsonderwijs te verzorgen.
Onderwijs in bewegen op de basisschool
Tools en handvatten om betekenisvolle speel- en beweegomgevingen te ontwerpen en direct mee aan de slag te gaan.
Lezers schrijven....
Meer reacties en ervaringen
Student aan een beweegopleiding?
Een aantal hogescholen, opleidingen en organisaties heeft gekozen het boek ‘Onderwijs in bewegen op de basisschool’ op hun literatuurlijst te zetten.
Staat je opleiding erbij dan kun je het boek met een aantal bonussen en extra’s bestellen.
Mocht jouw opleiding er nog niet bij staan, dan horen we het graag en zullen we hem toevoegen.