Jouw persoonlijke pagina

ONDERWIJS IN BEWEGEN OP DE BASISSCHOOL

Welkom bij de club!

Nogmaals; welkom bij de club! Graag stellen wij ons aan u voor.

Wij zijn THEMA – Spelen met Gedrag. Onze organisatie richt zich op het delen van praktische inzichten en het vertalen van wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk, zodat je er direct mee aan de slag kunt. We vormen een netwerk van professionals met een achtergrond in bewegingsonderwijs, psychologie en pedagogiek.
Onze kracht ligt in het bundelen van deze disciplines, met als drijfveer de  nieuwsgierigheid naar de ontwikkelingsmogelijkheden van individuen in groepsdynamieken en onze rijke ervaring in het begeleiden van mensen in beweging.

Uit deze nieuwsgierigheid is het boek Beter Spelen en Bewegen met Kleuters ontstaan. Dit boek is het resultaat van de gezamenlijke inspanningen van een collectief van toegewijde opleidingsdocenten die zich iedere dag inzetten voor de bevordering van het bewegingsonderwijs met kleuters.

Wie ben ik?

Ik ben Theo de Groot en opgeleid als vakdocent en psycholoog op het gebied van onderwijs in bewegen.

Het is mij een eer om het boegbeeld te mogen zijn van dit project en om het enthousiasme en de kennis die in dit boek zijn gebundeld met je te delen.

Onze Facebookgroep

We zijn onlangs begonnen met de Facebookgroep ‘Onderwijs in bewegen’ om jou de kans te bieden in contact te komen met ons en andere geïnteresseerden. Het is een groep van en voor beweegprofessionals die meer willen halen uit hun bewegingslessen en trainingen.

We willen graag een inspirerende community opbouwen, waar iedereen zich vrij voelt om tips, tricks, succesnummers en inspiraties te delen. Ondertussen is dit al aardig gelukt vinden wij! De pagina is een centrale en veilige plaats waar je snel de informatie vindt die je zoekt.

Je bent van harte uitgenodigd om ook deel te nemen aan deze groep! Druk op de knop om een kijkje te nemen. Meld je aan en je wordt zo snel mogelijk toegelaten.

Bonushoofdstuk

Simons (2016) beschrijft de psychomotorische ontwikkeling als de ontwikkeling van motoriek in relatie tot cognitieve, sociaal-affectieve en zuiver motorische elementen.
Je vraagt je wellicht af wat dit betekent voor de optimale ontwikkeling van een kind. Voor een optimale ontwikkeling is een harmonieuze samenwerking van verschillende factoren vereist. Echter, soms zijn er factoren die deze ontwikkeling kunnen hinderen. Dit is te zien in verschillende aspecten van het gedrag van het kind, zoals motorisch, motorisch-cognitief en sociaal-affectief gedrag.

De kenmerken van het kind, de aard van de taak en de stijl van de leerkracht spelen allemaal een rol in de ontwikkeling van een kind. Het is essentieel om deze factoren in acht te nemen voor een integrale benadering van onderwijs in beweging.

Wil je meer weten? Druk op de knop om het bonushoofdstuk te lezen.

Samenvattingen

We zijn bezig met het ontwikkelen van samenvattingen over elk hoofdstuk. Op dit moment hebben we er 3. De andere hoofdstukken volgen later.

Druk op de knoppen om ze te downloaden. Deze samenvattingen zijn door verschillende collega’s gemaakt, dus de stijl en de accenten zijn wisselend.

De Kracht van het Arrangement

De kracht van het arrangement gaat over het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is vaak een complexe en ingewikkelde opgave en anderzijds een uitdagende ambitie is.

Er wordt ingegaan op enkele vormen en strategieën die onderdeel zijn van de ‘toolbox’ van het nieuwe motorische leren. De gereedschapskist blijkt goed gevuld: verschillende vormen van impliciet en expliciet leren, leren met interne en externe focus, observerend leren en foutloos leren zijn erin terug te vinden.

Druk op de knop om het e-book te downloaden.

THEMA-de-kracht-van-het-arrangement

Doornroosje en de prins

Executieve functies zijn nodig waar het gaat over niet-routinematige activatie van gedrag. Dit zijn ook precies de situaties die je vaak tegenkomt op momenten dat er iets geleerd wordt. Weinig is dan routinematig.

Wil je hier meer over leren? Bekijk dan ons e-book over executieve functies genaamd Doornroosje en de prins.

Goed bewegingsonderwijs met kleuters

Collega Renske Pals en ik hebben samen een verdiepend artikel geschreven over de 9 criteria van een goede les. Dit artikel heeft niet alleen als doel om een rijk inzicht te bieden in de methodologie achter het creëren van een goede les, maar dient ook als een waardevolle bron voor anderen binnen het domein van het bewegingsonderwijs met kleuters.

Om het voor jou gemakkelijker te maken om deze waardevolle informatie te raadplegen en te delen, is de tekst van het artikel omgezet naar een flipboek. Deze zie je hier links op de pagina. Is de tekst op deze manier te klein voor je om te lezen? Maak het flipbook dan fullscreen of download de pdf.

De kennislink

Onze maandelijkse Kennislink over ‘Onderwijs in Bewegen’ opent de deuren naar een wereld vol uitgebreide inzichten, praktische tips en de allerlaatste trends in ‘Onderwijs in Bewegen’. Elke maand verrassen we je met boeiende blogs en diepgaande artikelen, zorgvuldig samengesteld speciaal voor jou.

Beter Spelen en Bewegen met Kleuters

Het bewegingsonderwijs dat we kleuters bieden, vormt een stevige basis en zou naadloos aan moeten sluiten op de activiteiten in de hogere groepen. Het is daarom waardevol om deze samenhang meer aandacht te geven.

Omdat je in het bezit bent van het boek Onderwijs in Bewegen op de Basisschool en wij de doorlopende lijn graag extra onder de aandacht brengen, willen we je wijzen op het boek Beter Spelen en Bewegen met Kleuters.

Als waardering bieden we je dit boek aan met 25% korting. Zo hopen we je te inspireren en te ondersteunen bij het ontwikkelen van een samenhangend en doorlopend beweegaanbod voor de gehele basisschool. Druk op de knop en de korting wordt automatisch verrekend.