THEMA - Beter Spelen en Bewegen met Kleuters

Het boek

Werken met kleuters is een vak apart en bewegingsonderwijs is een apart vak. We schreven er een boek over. Een bundeling van wetenswaardigheden over kleuters, over het hoe en waarom van bewegingsonderwijs en vooral over het vakkundig begeleiden van ‘kleuters in beweging’.

Het boekpakket

Naast het boek ontvang je ook nog:

Videofragmenten van praktijksituaties
Lesvoorbereidingen
Voorbeeld jaarplan
Samenvattingen per hoofdstuk
Verdiepingsvragen
Werkdocumenten met opdrachten
Kijkwijzers
Mindmaps
Toetsvragen met feedback
Accrediterende toets
Verwijzingen naar relevante websites

Hoe kunnen wij jou helpen?

Door bijvoorbeeld antwoord te geven op de vraag naar de criteria voor een goede bewegingsles? 

De criteria voor een goede gymles zeggen iets over wat kleuters nodig hebben om optimaal te kunnen ontdekken, zich te ontwikkelen en vaardigheden eigen te maken. 

 

"Drempelverlagend en vanwege zijn robuustheid
gemaakt om te gebruiken."

Direct toepasbare kennis

Wil je met meer enthousiasme en motivatie bewegingslessen geven?

Alles bij elkaar

Wil je weten dat je kennis over bewegingsonderwijs met kleuters up-to-date is?

Tips en eye-openers

Wil je met meer vertrouwen in eigen kunnen in de zaal staan?

Voor wie?

Het praktische boekpakket is ontwikkeld voor huidige en toekomende professionals die nu of in de nabije toekomst het jonge kind meer willen bieden op het gebied van bewegen en bewegingsactiviteiten.


Meer inzicht

Over het onderwijs in bewegen aan kleuters in beweging.

Recente inzichten in motorisch leren..


Oorzaak

Waarom het bewegen voor jonge kinderen zo belangrijk is.

Het belang van veiligheid in het speellokaal.

 


Oplossing

Differentiëren zowel in arrangement als in uitvoering.

De opbouw en volgorde binnen activiteiten.

"Prettig in gebruik, praktisch, inspirerend en uitdagend
met concrete handvaten."

Genieten van de kinderen én jezelf!

Het speellokaal kan een heerlijke plek zijn om ‘jouw’ leerlingen te zien spelen, bewegen en experimenteren in beweegsituaties.

Wat is het je aan tijd en energie waard om onbevangen en genietend met de kinderen mee te spelen en ze op een waardevolle manier te begeleiden in hun bewegingsontwikkeling?

Tikken met een 'tikstok, hoe handig is dit?

Het geeft het bewegingsonderwijs met kleuters de aandacht die het verdient.

Thema-spelen-met-gedrag-Berend Poots
Berend Poots, opleidingsdocent bewegingsonderwijs
Een voorbeeld

Online omgeving

Wat kun je er allemaal vinden?

De online omgeving is gebruiksvriendelijk en laagdrempelig ingericht zodat je gemakkelijk kunt beschikken over informatie en documenten die verbonden zijn met het boek. 

Discussiemogelijkheden

Elke module biedt een mogelijkheid om in gesprek te gaan met andere gebruikers van de online omgeving. Het geeft de ruimte om vragen, ideeën, opvallende zaken te delen of de discussie aan te gaan over belangrijke onderwerpen of begrippen met andere beweegprofessionals.

Heldere opbouw geïllustreerd met sprekende en relevante praktijkvoorbeelden. Prachtige illustraties zijn opgenomen waardoor de bedoeling van de schrijvers naast woorden ook in beelden duidelijk wordt.

Thema-spelen-met-gedrag-Chris-Hazelebach
Chris Hazelebach, opleidingsdocent

Welke programma's zijn er?

online

Diverse programma's met praktische handvatten om direct te gebruiken in de eigen praktijk.

Fysiek

Verschillende programma's van 1 tot 3 dagen. Samen praktisch aan de slag in het speellokaal.

HYBRIDE

Verschillende mogelijkheden om fysieke bijeenkomsten te combineren met online leren.

Meer weten?

Vul hier je gegevens in en ontvang informatie over kleuters in beweging in de mail.

handreikingen gedaan
0 +
jaar ervaring
0 +
Programma's
0 +

Meest recente artikelen

  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
Alle
  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
GAME _ SET MATCH - 1745960285848
Kinderen met beweeguitdagingen
Sommige kinderen willen wel bewegen, maar hun lichaam werkt niet mee. Kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD) ervaren dat hun motoriek niet vanzelfsprekend is: bewegingen verlopen trager, minder vloeiend of niet zoals bedoeld. Dit kan leiden tot frustratie, onzekerheid en sociale terugtrekking. Deze kinderen hebben ...
Lees verder
Scharreltijd - 2
Scharreltijd – waarom niets doen soms het beste is wat je kunt doen
In de pauze even geen gedwongen activiteit – hoe waardevol is dat? Even niets móeten, gewoon zijn.Al in 1899 stelde William James dat kinderen beter leren als ze af en toe kunnen pauzeren en hun aandacht mogen laten dwalen. Meer dan een eeuw later bevestigt ...
Lees verder
DCD - admin-ajax
Handleiding DCD – in de vorm van een blog
Iedereen kan met plezier bewegen! Kinderen met DCD hebben soms een zetje nodig. Door slimme, leuke training bouwen ze motorische vaardigheden op en ervaren ze succes, plezier en zelfvertrouwen – op het speelplein én daarbuiten!
Lees verder
Move the movement3
Meer bewegen, meer speelruimte: hoe vinden we de juiste balans?
Professionals in sport en onderwijs spelen een onmisbare rol in het aanmoedigen van kinderen om in beweging te komen. Toch lijken strakke kaders en regels soms te botsen met de behoefte aan flexibel inspelen op de praktijk. Hoe kunnen we professionals de speelruimte geven die ...
Lees verder
Willingham
De rol van kritisch denken in sport en bewegen
Kritisch denken wordt vaak geassocieerd met academische omgevingen, maar is ook onmisbaar in sport en bewegen. Coaches, docenten en sporters nemen voortdurend beslissingen: welke trainingsmethode werkt het best, hoe interpreteren we prestatiegegevens en hoe onderscheiden we feiten van mythes in de sportwetenschap? Tegelijkertijd krijgen we ...
Lees verder
LUI (1200 x 627 px)
Waar willen en kunnen elkaar vinden
“Waar willen en kunnen elkaar vinden, komt een kind het meest tot zijn recht.” Dit gezegde is vaak waar, maar de realiteit is dat willen en kunnen elkaar niet altijd vinden. Angst kan een belangrijke factor zijn die de balans tussen de twee beïnvloedt. Angst ...
Lees verder
Losse onderdelen
Spelen zou een centrale plaats in ons dagelijks leven moeten innemen
Spelen zou een centrale plaats in ons dagelijks leven moeten innemen. Maar wat betekent spelen eigenlijk? Waar liggen de grenzen? Wat speelt wél en wat niet? En hoe kun je de kracht van een speelse geest ontdekken? De Canadese filosoof Bernard Suits (2023) definieert spel ...
Lees verder
medicines-1006824_1280
Uit de oude doos: Dure placebo’s werken beter dan goedkope
Ik moest er onlangs weer aan denken: Dure placebo’s werken beter dan goedkope Op diverse media verschijnen en verschillende artikelen en teksten over onderzoek naar neppijnstillers: ‘Dure placebo’s werken beter dan goedkope.’ Een treffendere samenvatting van de werking van het brein in zes woorden kan ...
Lees verder
pexels-yankrukov-8612922
Speelkriebels en jonge kinderen
Hoe stimuleren speelkriebels de motorische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters? Lees hoe kinderen hun bewegingsomgeving verkennen, experimenteren met materialen en spelenderwijs groeien in deze uitgebreide blog vol praktijkvoorbeelden en inzichten.
Lees verder

Heb je nog vragen?

Laat hieronder je vraag achter en wij komen er zo snel mogelijk op terug!

We werken samen met o.a.