Toegeworpen reddingsboei

Motorische Remedial Teaching: Een reddingsboei?!

Motorische Remedial Teaching (MRT) is als een reddingsboei: het feit dat iemand vroeger niet heeft leren zwemmen, is geen argument om hem te laten verdrinken. MRT is een cruciaal onderdeel van zorgverbreding en dient daarom geïntegreerd te zijn in de onderwijsvisie van elke school of organisatie.

MRT als aspect van zorgverbreding

Onderwijskundige zorgverbreding is onderdeel van een maatschappelijk proces waarin de integratie van individuen en groepen centraal staat. Dit proces wordt enerzijds beïnvloed door financiële omstandigheden en anderzijds door ideologische overwegingen. Het concept zorgverbreding is ontstaan uit de behoefte om de balans tussen regulier en speciaal onderwijs te herzien, omdat in het verleden te veel leerlingen te snel werden doorverwezen naar speciaal onderwijs.

Als we 40 jaar teruggaan in de tijd, zien we de ARBO-definitie uit 1984: “Zorgverbreding is de uitbreiding van maatregelen en activiteiten, met name op schoolniveau, om zorg te bieden aan leerlingen met pedagogisch-didactische behoeften.”

MRT en Remedial Teaching (RT) zijn beide vormen van zorgverbredend handelen. Waar RT zich richt op vakken als taal en rekenen, ligt bij MRT de nadruk op het ondersteunen van leerlingen die moeite hebben met deelname aan bewegingssituaties. MRT voorkomt dat kinderen buiten de boot vallen en draagt bij aan een inclusieve onderwijsomgeving.

Wat is MRT?

MRT biedt extra ondersteuning aan kinderen met motorische achterstanden, zodat zij beter kunnen deelnemen aan bewegingsactiviteiten, zoals tijdens gymles of buitenspelen. Deze ondersteuning wordt aangeboden naast de reguliere lessen bewegingsonderwijs en richt zich specifiek op het verkleinen van motorische achterstanden door gerichte activiteiten en persoonlijke aandacht. MRT helpt kinderen met meer zelfvertrouwen en plezier deel te nemen aan dagelijkse beweegsituaties, zowel op school als daarbuiten.

Het belang van MRT

Bewegen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen, zowel sociaal als emotioneel. Kinderen met motorische achterstanden ervaren vaak niet alleen moeilijkheden in bewegingssituaties, maar ook in hun sociale interacties en zelfvertrouwen. Ongeveer 10% van de kinderen heeft extra ondersteuning nodig op het gebied van beweging. Hoewel de voordelen van een goede motorische ontwikkeling duidelijk zijn, krijgt dit aspect op veel scholen nog te weinig aandacht. MRT helpt bij het verbeteren van de motorische vaardigheden, wat bijdraagt aan een positiever zelfbeeld, betere concentratie en zelfs verbeterde leerprestaties.

Voorbeelden uit de praktijk

  • Caroline, een stil meisje dat vaak huilde tijdens de gymles, bloeide op na drie maanden MRT. Ze neemt nu met plezier deel aan bewegingsactiviteiten en speelt vol zelfvertrouwen op het schoolplein met haar klasgenootjes.
 
  • Bob en Karel, twee broers met motorische achterstanden, volgden elk een ander traject. Bob, die MRT kreeg, ontwikkelde een passie voor buitenspelen, terwijl Karel, zonder MRT, zijn gymuren begon te vermijden.
 
  • Mustafa had regelmatig conflicten tijdens bewegingsactiviteiten vanwege frustratie over spelregels. Dankzij MRT leerde hij beter omgaan met uitdagingen, wat leidde tot minder conflicten op het schoolplein.

Remediërend BewegingsOnderwijs (RBO)

Naast MRT is er ook Remediërend Bewegingsonderwijs (RBO), dat zich richt op het aanpassen van de bewegingsomgeving van een kind. Terwijl MRT de motorische vaardigheden van het kind zelf verbetert, past RBO de inhoud van het bewegingsonderwijs aan om het kind beter te laten deelnemen. RBO-lessen sluiten aan bij wat het kind (net) wel kan en bieden een veilige, betekenisvolle leerervaring.

Implementatie van MRT op school

MRT kan worden verzorgd door een vakdocent lichamelijke opvoeding met een aanvullende MRT-opleiding, of door een gespecialiseerde MRT-er. Het is cruciaal dat MRT goed wordt ingebed in het zorgbeleid van scholen en dat het belang ervan duidelijk wordt gecommuniceerd naar ouders en kinderen. Scholen die MRT aanbieden, zien vaak aanzienlijke verbeteringen in zowel motorische als cognitieve vaardigheden.

Door MRT op te nemen in het zorgpakket kunnen motorische achterstanden vroegtijdig worden aangepakt, wat langdurige problemen op latere leeftijd helpt voorkomen.

Meer informatie?
Laat het weten en we informeren je graag.
 

2 Reacties

  1. Theo De Groot 6mnd geleden

    Beste Ingrid,
    Bedankt voor je uitgebreide reactie; waardeer ik zeer. 🙂

    Ik ben het met je eens dat het belang van de beweegontwikkeling nauwelijks kan worden overschat en niet alleen bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar zeker ook van belang is voor de ‘totale ontwikkeling’.

    De koppeling die je maakt met het kruipen en tijgeren, en de samenwerking tussen de hersenhelften, is erg interessant. Zou je wellicht onderzoek of bronnen kunnen delen over dit onderwerp? Ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke basis hiervan, want het lijkt me waardevolle informatie om verder te verspreiden. Heb jij hierover recente artikelen, die zou ik graag willen lezen.

    Daarnaast ben ik het volledig met je eens dat meer bewegen op school essentieel is, zeker gezien de teruglopende motorische ontwikkeling / beweegontwikkeling bij veel kinderen. Laten we blijven inzetten op het belang van meer bewegen in het onderwijs, bij voorkeur in diverse vormen en momenten; de hele dag door.
    Fijne dag, Theo

  2. Ingrid Severijns 6mnd geleden

    Een ander belangrijk punt naast de sociaal en emotionele ontwikkeling is dat de motorische basisbeweging ook zorgt voor een cognitieve ontwikkeling. dat zie ik helaas in deze blog niet terug, maar is wel van essentieel belang. Als we bijvoorbeeld nooit hebben gekropen of getijgerd is de samenwerking tussen de beide hersenhelften wat minder goed op gang gekomen. Dat geeft problemen op de cognitieve ontwikkeling. daarnaast zorgt bewegen ervoor dat er myeline wordt aangemaakt om de verbindingen en daardoor kan een elektrisch impuls sneller worden overgebracht. Helaas zie je de motorische ontwikkeling bij heel veel kinderen hard achteruitgang. Meer bewegen op school is dus noodzakelijk.

Laat een antwoord achter aan Theo de Groot Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *