THEMA - Beter Spelen en Bewegen met Kleuters

Het boek

Werken met kleuters is een vak apart en bewegingsonderwijs is een apart vak. We schreven er een boek over. Een bundeling van wetenswaardigheden over kleuters, over het hoe en waarom van bewegingsonderwijs en vooral over het vakkundig begeleiden van ‘kleuters in beweging’.

Het boekpakket

Naast het boek ontvang je ook nog:

Videofragmenten van praktijksituaties
Lesvoorbereidingen
Voorbeeld jaarplan
Samenvattingen per hoofdstuk
Verdiepingsvragen
Werkdocumenten met opdrachten
Kijkwijzers
Mindmaps
Toetsvragen met feedback
Accrediterende toets
Verwijzingen naar relevante websites

Hoe kunnen wij jou helpen?

Door bijvoorbeeld antwoord te geven op de vraag naar de criteria voor een goede bewegingsles? 

De criteria voor een goede gymles zeggen iets over wat kleuters nodig hebben om optimaal te kunnen ontdekken, zich te ontwikkelen en vaardigheden eigen te maken. 

 

"Drempelverlagend en vanwege zijn robuustheid
gemaakt om te gebruiken."

Direct toepasbare kennis

Wil je met meer enthousiasme en motivatie bewegingslessen geven?

Alles bij elkaar

Wil je weten dat je kennis over bewegingsonderwijs met kleuters up-to-date is?

Tips en eye-openers

Wil je met meer vertrouwen in eigen kunnen in de zaal staan?

Voor wie?

Het praktische boekpakket is ontwikkeld voor huidige en toekomende professionals die nu of in de nabije toekomst het jonge kind meer willen bieden op het gebied van bewegen en bewegingsactiviteiten.


Meer inzicht

Over het onderwijs in bewegen aan kleuters in beweging.

Recente inzichten in motorisch leren..


Oorzaak

Waarom het bewegen voor jonge kinderen zo belangrijk is.

Het belang van veiligheid in het speellokaal.

 


Oplossing

Differentiëren zowel in arrangement als in uitvoering.

De opbouw en volgorde binnen activiteiten.

"Prettig in gebruik, praktisch, inspirerend en uitdagend
met concrete handvaten."

Genieten van de kinderen én jezelf!

Het speellokaal kan een heerlijke plek zijn om ‘jouw’ leerlingen te zien spelen, bewegen en experimenteren in beweegsituaties.

Wat is het je aan tijd en energie waard om onbevangen en genietend met de kinderen mee te spelen en ze op een waardevolle manier te begeleiden in hun bewegingsontwikkeling?

Tikken met een 'tikstok, hoe handig is dit?

Het geeft het bewegingsonderwijs met kleuters de aandacht die het verdient.

Thema-spelen-met-gedrag-Berend Poots
Berend Poots, opleidingsdocent bewegingsonderwijs
Een voorbeeld

Online omgeving

Wat kun je er allemaal vinden?

De online omgeving is gebruiksvriendelijk en laagdrempelig ingericht zodat je gemakkelijk kunt beschikken over informatie en documenten die verbonden zijn met het boek. 

Discussiemogelijkheden

Elke module biedt een mogelijkheid om in gesprek te gaan met andere gebruikers van de online omgeving. Het geeft de ruimte om vragen, ideeën, opvallende zaken te delen of de discussie aan te gaan over belangrijke onderwerpen of begrippen met andere beweegprofessionals.

Heldere opbouw geïllustreerd met sprekende en relevante praktijkvoorbeelden. Prachtige illustraties zijn opgenomen waardoor de bedoeling van de schrijvers naast woorden ook in beelden duidelijk wordt.

Thema-spelen-met-gedrag-Chris-Hazelebach
Chris Hazelebach, opleidingsdocent

Welke programma's zijn er?

online

Diverse programma's met praktische handvatten om direct te gebruiken in de eigen praktijk.

Fysiek

Verschillende programma's van 1 tot 3 dagen. Samen praktisch aan de slag in het speellokaal.

HYBRIDE

Verschillende mogelijkheden om fysieke bijeenkomsten te combineren met online leren.

Meer weten?

Vul hier je gegevens in en ontvang informatie over kleuters in beweging in de mail.

handreikingen gedaan
0 +
jaar ervaring
0 +
Programma's
0 +

Meest recente artikelen

  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
Alle
  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
Samen 2
Waarom is het belangrijk dat bij kinderen motorische vaardigheden effectief (en efficiënt) worden aangeleerd?
Het aanleren van motorische vaardigheden aan kinderen is een cruciaal onderdeel van hun ontwikkeling. Motorische vaardigheden vormen de basis voor tal van activiteiten en hebben een directe invloed op hun fysieke en cognitieve groei. Het proces van motorisch leren is echter complex en vereist een ...
Lees verder
PMEC - Afbeelding1
Het welbevinden van een kind
In het dynamische landschap van het onderwijs is er steeds meer aandacht voor de nauwe relatie tussen de sociaal-emotionele en sensomotorische ontwikkeling van kinderen en hun leerproces. Het begrijpen en aanpakken van de verschillende facetten van deze algehele ontwikkeling wordt steeds belangrijker voor het creëren ...
Lees verder
NTT - THEMA 4
Over attributie, competentie, leervoorkeuren en mindset
De relatie tussen attributie, competentie, leervoorkeuren en mindset is complex en onderling sterk verbonden. Hoe iemand oorzaken toeschrijft aan hun successen en mislukkingen (attributie) beïnvloedt hun gevoel van bekwaamheid (competentie), wat op zijn beurt hun voorkeuren voor bepaalde leermethoden en -omgevingen (leervoorkeuren) beïnvloedt. Deze elementen ...
Lees verder
Eindelijk iemand die het snapt
Doen wat werkt
In het boek ‘Beter Spelen en Bewegen met Kleuters’ wordt uitgebreid ingegaan op de diverse benaderingen en vormen van motorisch leren. Het boek behandelt zowel traditionele methoden zoals het driefasenmodel als complexere uitdagingen zoals het vrijheidsgradenprobleem. Dit laatste probleem onderzoekt de vraag hoe de hersenen ...
Lees verder
THEMA 3 - aankondiging
De driefasentheorie; de klassieke manier
De driefasentheorie; de klassieke manier om naar motorisch leren te kijken. In de vroege jaren zeventig werd een belangrijk fundament gelegd voor ons begrip van motorisch leren, voornamelijk door het werk van Fitts en Posner (1967) en Richard Schmidt (1975). Hun theorieën over gegeneraliseerde motorprogramma’s ...
Lees verder
Schermafbeelding 2022-06-06 125646
Waarom beweegvaardigheden meer zijn dan alleen motoriek
Motorische ontwikkeling beschrijft het proces waarin kinderen, idealiter, een breed scala aan motorische vaardigheden verwerven. Hoewel er diverse omschrijvingen en definities van dit proces bestaan, is de in dit artikel gebruikte omschrijving bijzonder passend. Rijpingsfactoren en omgevingscondities beïnvloeden elkaar wederzijds en spelen beide een cruciale ...
Lees verder
Een quote uit het boek
Persoonlijke normen en waarden
Naarmate de norm van de groep verder af komt te liggen van de persoonlijke normen en waarden van de leerkracht, vereist dit een groter aanpassingsvermogen. Dit is een quote uit het boek ‘Groepsdynamiek in het onderwijs’. Hoe meer een leerkracht wordt uitgedaagd om zich aan ...
Lees verder
NTT - pijler 3a
Attributie, competentie en manieren van leren
Introductie van de derde pijler Binnen het derde domein van de Neuromotor Task Training (NTT) ligt de focus op attributie, competentie en de diverse manieren van leren. Dit domein onderzoekt het samenspel tussen attributie en competentie en hun invloed op de leerhouding en motivatie van ...
Lees verder
Buiten spelen
Spelen is meer dan alleen een leuke activiteit
Spelen is meer dan alleen een leuke activiteit; het vormt een essentieel onderdeel van de kindertijd. Bovendien vinden wij dat het niet alleen tijdens de kinderjaren een cruciale rol speelt, maar ook een belangrijk aspect van het volwassen leven zou moeten blijven. Spelen biedt niet ...
Lees verder

Heb je nog vragen?

Laat hieronder je vraag achter en wij komen er zo snel mogelijk op terug!

We werken samen met o.a.