Waarom is het belangrijk dat bij kinderen motorische vaardigheden effectief (en efficiënt) worden aangeleerd?

Het aanleren van motorische vaardigheden aan kinderen is een cruciaal onderdeel van hun ontwikkeling. Motorische vaardigheden vormen de basis voor tal van activiteiten en hebben een directe invloed op hun fysieke en cognitieve groei. Het proces van motorisch leren is echter complex en vereist een doordachte en systematische aanpak. Een van de meest effectieve methoden om motorische vaardigheden aan te leren is het VVV-principe, dat staat voor Veranderen, Verbinden en Verzwaren. Deze aanpak helpt om de oefeningen aan te passen aan het niveau en de behoeften van elk kind, waardoor een optimale leerervaring wordt gecreëerd.

Door deze principes toe te passen, kunnen we kinderen niet alleen helpen om motorische vaardigheden effectiever te leren, maar ook om meer plezier en motivatie te vinden in het leerproces. In dit blog zullen we elk van deze principes verder verkennen en praktische tips geven voor hun toepassing in verschillende leersituaties. Zo kunnen we ervoor zorgen dat elk kind zich op zijn of haar eigen tempo en niveau kan ontwikkelen, met respect voor hun unieke mogelijkheden en beperkingen. Laten we samen ontdekken hoe het VVV-principe kan bijdragen aan een effectiever en plezieriger leerproces voor kinderen!

Het VVV-Principe: Effectief motorische vaardigheden aanleren

Bij het aanleren van motorische vaardigheden aan kinderen is het essentieel om oefeningen aan te passen aan hun niveau en behoeften. Een effectieve methode hiervoor is het toepassen van de VVV-principes: Veranderen, Verbinden en Verzwaren.
In dit blog leggen we deze principes gedetailleerd uit en geven we praktische voorbeelden van hoe je ze kunt toepassen om de leerervaring van kinderen te optimaliseren.

Veranderen

Het principe van veranderen draait om het aanpassen van bewegingssituaties om optimale leeromstandigheden te creëren. Dit houdt in dat de opdracht wordt aangepast aan het niveau van de leerling of sporter. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

Veranderen van materiaal, omgeving of spelregels

Door het materiaal, de omgeving of de spelregels te veranderen, kan een oefening toegankelijker en eenvoudiger of juist uitdagender worden gemaakt.

Voorbeeld: Materiaal

Laat een kind springen over verschillende obstakels zoals kastdelen, (opgerolde) matten, touwen of pilonnen. Door te variëren in hoogte en breedte van de obstakels, kun je niet alleen de moeilijkheidsgraad maar ook de toegankelijkheid en de mate van uitdaging aanpassen.

Voorbeeld: Omgeving

Pas de omgeving aan door bijvoorbeeld binnen of buiten te oefenen, op verschillende ondergronden zoals gras, zand of een gymzaalvloer. De variatie in omgeving zorgt voor nieuwe uitdagingen en leert kinderen om zich aan verschillende situaties aan te passen.

Voorbeeld: Spelregels

Verander de regels van een spel om het uitdagender te maken. Voeg bijvoorbeeld een regel toe waarbij kinderen een bepaalde techniek moeten gebruiken om punten te scoren, zoals alleen met hun niet-dominante hand gooien of schoppen.

Veranderen van temporale constraints

Dit houdt in dat je de tijdsduur van een oefening aanpast om het kind te stimuleren sneller te reageren.

Voorbeeld: Tijd

Voer een oefening sneller uit, waardoor het kind minder tijd heeft om te reageren en sneller beslissingen moet nemen. Dit kan bijvoorbeeld door de tijd te verkorten waarin een bal gevangen moet worden of de snelheid van een bal te verhogen.

Veranderen van spatiële constraints

Pas de ruimte aan waarin de oefening wordt uitgevoerd, zoals de afstand, richting of grootte van het doel.

Voorbeeld: Afstand

Verander de afstand die een kind moet springen of rennen. Begin met korte afstanden en verhoog deze geleidelijk naarmate het kind meer zelfvertrouwen en vaardigheid ontwikkelt.

Voorbeeld: Richting

Laat het kind in verschillende richtingen bewegen, zoals zijwaarts, achterwaarts of diagonaal. Dit helpt bij het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht en aanpassingsvermogen.

Voorbeeld: Doelgrootte

Verklein of vergroot het doel waarnaar een kind moet mikken. Dit kan bijvoorbeeld door een kleiner doel te gebruiken bij het gooien van een bal of een hoger net bij het springen.

Je zult hebben gemerkt dat deze eerste V van de VVV-principes duidelijke parallel en overeenkomsten heeft met de TTR-gegevens waarover we eerder schreven (link naar dat specifieke blog). Waarschijnlijk merk je op dat je veel hiervan in de praktijk ook al doet. Door de VVV-principes toe te passen zul je merken dat het op deze manier eenvoudiger wordt om systematisch en op een logische manier de ‘beweeguitdaging van het kind’ helder te krijgen, met als resultaat dat je gerichter kunt gaan oefenen en heel gericht beweegarrangementen kunt ontwikkelen vanuit jouw kracht; de kracht van een beweeglandschapsarchitect.

Verbinden

Het verbinden-principe draait om het creëren van samenhang tussen verschillende onderdelen van een taak of activiteit. Hierdoor kunnen kinderen verbanden zien en het geleerde beter toepassen in verschillende situaties.

Simultaan verbinden

Dit betekent het gelijktijdig uitvoeren van twee vaardigheden, zoals een motorische en een cognitieve vaardigheid.

Het verbinden-principe draait om het creëren van samenhang tussen verschillende onderdelen van een taak of activiteit. Hierdoor kunnen kinderen verbanden zien en het geleerde beter toepassen in verschillende situaties.

Simultaan verbinden

Dit betekent het gelijktijdig uitvoeren van twee vaardigheden, zoals een motorische en een cognitieve vaardigheid.

Verzwaren

Het principe van verzwaren wordt toegepast om de kracht en/of het (an)aeroob uithoudingsvermogen te verbeteren. Dit kan door de intensiteit, duur of frequentie van de oefening te verhogen.

Duur van de vaardigheid

Verleng de tijd waarin een vaardigheid moet worden volgehouden om het uithoudingsvermogen te verbeteren.

Voorbeeld: Balanceren

Laat een kind langer balanceren op één been. Begin met korte perioden en verleng deze geleidelijk om de balans en stabiliteit van het kind te verbeteren.

Snelheid

Verhoog de snelheid waarmee een activiteit wordt uitgevoerd, wat meer explosieve kracht vereist.

Voorbeeld: Rennen

Laat een kind met een hogere snelheid rennen, wat meer explosieve kracht en snelheid vereist. Begin met korte sprints en verhoog de snelheid en afstand naarmate het kind sterker en sneller wordt.

Kracht

Verhoog de fysieke uitdaging door bijvoorbeeld de hoogte van een kast waarover gesprongen moet worden, te verhogen.

Voorbeeld: Springen over een kast

Begin met een lagere kast en verhoog de hoogte geleidelijk naarmate het kind meer zelfvertrouwen en kracht ontwikkelt. Dit helpt niet alleen bij het opbouwen van fysieke kracht, maar ook bij het vergroten van het zelfvertrouwen en de mentale veerkracht van het kind.

Verzwaren en mentale weerbaarheid

Door het verzwaren van de oefening worden niet alleen de fysieke capaciteiten van kinderen uitgedaagd, maar ook hun mentale doorzettingsvermogen en concentratievermogen. Deze facetten hangen samen en worden besproken in het derde domein van de Neuromotor Task Training (NTT): attributie, manieren van leren en mindset. Het verzwaren van taken helpt kinderen om hun grenzen te verleggen en hun uithoudingsvermogen te verbeteren. Dit principe speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van veerkracht en doorzettingsvermogen, eigenschappen die niet alleen in bewegen, maar ook in het dagelijks leven van groot belang zijn.

Samenvattend

Door de VVV-principes te begrijpen en toe te passen, kunnen we effectievere leer- en trainingsstrategieën ontwikkelen die niet alleen de motivatie verhogen, maar ook de prestaties van kinderen verbeteren en optimaliseren. Deze principes helpen bij het creëren van een leeromgeving die kinderen uitdaagt, hun vaardigheden ontwikkelt en hun zelfvertrouwen vergroot.

Het toepassen van deze principes in de praktijk vereist geduld, creativiteit en een goed begrip van de individuele behoeften en capaciteiten van elk kind. Door aandacht te besteden aan de nuances van Veranderen, Verbinden en Verzwaren, kunnen we een positief en ondersteunend beweeg(leer)klimaat creëren waarin kinderen kunnen groeien en floreren.

 

Meer weten over de Neuromotor Task Training? Bekijk het eerste thema van deze training om de inhoud te ontdekken.

Alvast meer lezen? Bezoek ons blog voor een voorproefje van het vierde thema over attributie, manieren van leren en mindset.

Interesse in de training Neuromotor Task Training? Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.

 

 

👉 Dit artikel is ook gepubliceerd op LinkediN

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *