Het welbevinden van een kind

In het dynamische landschap van het onderwijs is er steeds meer aandacht voor de nauwe relatie tussen de sociaal-emotionele en sensomotorische ontwikkeling van kinderen en hun leerproces. Het begrijpen en aanpakken van de verschillende facetten van deze algehele ontwikkeling wordt steeds belangrijker voor het creëren van een effectieve leeromgeving.

Om optimaal te kunnen profiteren van leerervaringen, moeten kinderen ‘lekker in hun vel’ zitten. Wanneer een kind zich niet goed voelt, stress ervaart of in stressvolle omstandigheden leeft, komt dit tot uiting in zijn gedrag. In de klas kan dit leiden tot onrust, verminderde concentratie, problemen in interactie met anderen en verminderde leerprestaties voor zowel de leerling zelf als zijn klasgenoten. Het kind stagneert in zijn ontwikkeling en heeft meer ondersteuning nodig om effectief te kunnen leren. Dit verhoogt de werkdruk voor leerkrachten en andere professionals die betrokken zijn bij individuele ondersteuningstrajecten.

Psychomotorisch Werken

Het Psychomotorisch Expertisecentrum Kind en Jeugd biedt cursussen aan over Psychomotorisch Werken met kinderen (PMW). Deze cursussen geven professionals uit het onderwijs een benaderingswijze en praktische tools om optimale alertheid bij kinderen te stimuleren, zodat individuele leerdoelen op een ontspannen wijze behaald kunnen worden.

“Door signalen van stress te herkennen en vaardigheden te ontwikkelen om in te spelen op het negatieve gedrag dat het kind vertoont, krijgt de onderwijsprofessional meer mogelijkheden om een effectieve leeromgeving te creëren.” 

Integratie van beweging, strategieën om het lichaamsbewustzijn te stimuleren en interactie in het onderwijscurriculum legt op een plezierige manier de basis voor leren en brengt de ontwikkeling (weer) op gang.

Wat bieden de opleiding en cursus jou?

  • Integratieve benadering: Onze methodiek Psychomotorisch Werken (PM Werken) legt de verbinding tussen bestaande didactische programma’s zoals traumasensitief leren, opleiding tot gedragsspecialist in het onderwijs en bewegend leren.
 
  • Verdieping en verbreding: Niet alles is nieuw! Aansluitend op de inhoudslijnen van de SLO (‘sociaal-emotionele ontwikkeling’, ‘jezelf en de ander’ en ‘bewegingsonderwijs’) biedt onze methodiek meer inzichten, kennis en vaardigheden. Hierdoor kan de cursist zijn/haar professioneel handelen uitbreiden en blijven ontwikkelen.
 
  • Interactieve benadering: Onze interactieve en praktische cursus biedt werkvormen waarin je, individueel en als team/met collega’s, ervaart waar je eigen professionele krachten, valkuilen en uitdagingen liggen. Dit versterkt de onderlinge teamspirit en creëert een levendige leeromgeving.
 
  • Praktijkgerichte benadering: Onze methodiek Psychomotorisch Werken met kinderen is direct bruikbaar in de klas en in de begeleidingstrajecten van individuele leerlingen. Er is veel ruimte in het programma om in te gaan op vragen uit de eigen schoolsituatie.
 
  • Flexibele benadering: Naast de opleiding en cursus bieden we ook op maat gemaakte programma’s aan.
 

Kijk voor meer info op de website van het Psychomotorisch Expertisecentrum Kind en Jeugd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *