Neuromotor Task Training - de workshop

Een bijzondere mix tussen methodische, pedagogische en didactische elementen

Neuromotor Task Training (NTT) is een wetenschappelijk onderbouwde taak-georiënteerde behandelmethode, die in eerste instantie speciaal ontwikkeld is voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Kinderen met DCD hebben een motorische ontwikkelingsachterstand en hebben moeite met het coördineren van bewegingen. Ook bij kinderen zonder DCD, maar met bewegingsuitdagingen kan NTT een effectieve aanpak zijn.

Innovatieve aanpak

Deze workshop duikt in de wereld van Neuromotor Task Training (NTT), een innovatieve aanpak gericht op kinderen met uitdagingen in coördinatie en het ontwikkelen van vaardigheden. NTT combineert methodische, pedagogische, en didactische strategieën, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind door een zorgvuldige analyse van kind-, taak-, en omgevingsfactoren.

Overzichtelijk stappen

Je leert leren taken opdelen in overzichtelijke stappen en hoe effectieve feedback bijdraagt aan zelfstandig leren en vaardigheidsontwikkeling. Door de ‘Veranderen, Verbinden, Verzwaren’ (VVV) methodiek, worden kinderen aangemoedigd om actief oplossingen te vinden, wat een significante verbetering van hun motorische vaardigheden stimuleert.

Ontdek Neuromotor Task Training (NTT): Een innovatieve aanpak voor beweeguitdagingen

Ben je op zoek naar inspirerende manieren om kinderen met motorische uitdagingen te begeleiden? Ontdek de kracht van Neuromotor Task Training (NTT) tijdens onze interactieve workshop! Deze wetenschappelijk onderbouwde methode combineert methodische, pedagogische en didactische elementen en biedt een effectieve aanpak voor kinderen met motorische ontwikkelingsachterstanden, zoals bij Developmental Coordination Disorder (DCD), maar ook voor kinderen zonder DCD die extra ondersteuning nodig hebben. 

Wat maakt NTT zo bijzonder?

Neuromotor Task Training richt zich op het leren van bewegingen door taken in overzichtelijke stappen op te delen. Door het gebruik van de innovatieve ‘Veranderen, Verbinden, Verzwaren’ (VVV) methodiek, leren kinderen actief oplossingen te vinden, wat hun motorische vaardigheden op een speelse en uitdagende manier verbetert. Met een zorgvuldige analyse van kind-, taak- en omgevingsfactoren stem je activiteiten precies af op de behoeften van ieder kind.

De zeven beloften van NTT: Ontdek wat het voor jou kan betekenen

Stap in de wereld van Neuromotor Task Training en ontdek hoe deze innovatieve aanpak kinderen met beweeguitdagingen een stap verder helpt. Deze zeven beloften vormen de kern van NTT en laten zien waarom deze methode zo effectief is:

    1. Wetenschappelijk onderbouwde benadering
      NTT opent de wereld van motorisch leren door een bewezen, diepgaande methode die speciaal is ontwikkeld voor kinderen met coördinatie- en ontwikkeluitdagingen.
    2. Unieke blend van elementen
      Een krachtige combinatie van methodische, pedagogische en didactische elementen zorgt voor maatwerk in motorisch leren, afgestemd op de behoeften van elk kind.
    3. Gepersonaliseerde leeromgeving
      NTT creëert een leeromgeving op maat, gebaseerd op een grondige analyse van kind-, taak- en omgevingsfactoren. Zo wordt iedere activiteit precies afgestemd op wat het kind nodig heeft.
    4. Rol van feedback
      Effectieve feedback vormt de ruggengraat van het leerproces. Of het nu gaat om interne of externe focus, of om lichaamsgerichte of resultaatgerichte feedback, NTT stemt alles af op het individuele kind.
    5. ‘Veranderen, Verbinden, Verzwaren’ – de VVV-methodiek
      Deze innovatieve methodiek moedigt kinderen aan om verschillende oplossingen te verkennen. Het stimuleert zelfstandig leren en ondersteunt de ontwikkeling van motorische vaardigheden.
    6. Zelfvertrouwen en succes
      NTT geeft kinderen met beweeguitdagingen een pad naar zelfvertrouwen en succes, ondersteund door de juiste balans tussen uitdaging en begeleiding.
    7. Een gezamenlijke missie
      NTT brengt vakleerkrachten, (fysio)therapeuten, beweegprofessionals en motorisch begeleiders samen in een gedeelde missie: een optimale leeromgeving creëren waarin kinderen floreren.

Wat ga je leren?

Voor wie is deze workshop?

Deze workshop is perfect voor beweegprofessionals, zoals fysiotherapeuten, MRT’ers, leerkrachten bewegingsonderwijs, en anderen die werken met kinderen die motorische ondersteuning nodig hebben.

Doe mee

Wil jij meer leren over hoe je kinderen kunt ondersteunen bij het ontwikkelen van hun motorische vaardigheden?
Meld je aan voor deze praktijkgerichte workshop en ontdek hoe NTT het verschil kan maken.

Registreer vandaag nog

Schrijf je in en maak samen met ons een verschil in het leven van kinderen met bewegingsuitdagingen.

Neuromotor Task Training

Een bijzondere mix tussen methodische, pedagogische en didactische elementen

Ontdek de kern van Neuromotor Task Training (NTT), een wetenschappelijk onderbouwde benadering die de complexe wereld van motorisch leren ontsluit voor kinderen met uitdagingen in coördinatie en vaardigheidsontwikkeling. NTT, een methodiek verrijkt met een unieke blend van methodische, pedagogische, en didactische elementen, biedt een diepgaand inzicht in de specifieke behoeften van elk kind door een zorgvuldige analyse van kind-, taak- en omgevingsfactoren. Deze innovatieve aanpak heeft als doel het identificeren en aanpakken van de kern van het motorische probleem, door vaardigheden op te delen in beheersbare deeltaken en bewegingsfases, van start tot afronding.

gepersonaliseerde leeromgeving

NTT staat centraal in het creëren van een gepersonaliseerde leeromgeving, waarbij elke activiteit zorgvuldig wordt aangepast aan de unieke eigenschappen en gezondheidsfactoren van het kind. Dit proces begint met een grondige analyse om de beperkende factor in de vaardigheidsuitvoering van het kind te identificeren. Cruciale vragen zoals de keuze tussen feedback met een interne of externe focus, lichaamsgerichte feedback of feedback gericht op het resultaat, vormen de basis van onze interactieve begeleiding en therapie.

rol van feedback

Binnen NTT speelt feedback een belangrijke rol in het motorisch leerproces. De keuze van feedbackstijl wordt zorgvuldig afgestemd op het individuele kind, om zo een optimale leerervaring te garanderen. Variatie in de taak, het materiaal, en de context – via onze ‘Veranderen, Verbinden, Verzwaren’ (VVV) methodiek – moedigt kinderen aan om verschillende oplossingen te verkennen, waardoor ze zelfstandig leren en hun vaardigheden verbeteren.

Neuromotor Task Training is niet slechts een methodiek; het is een belofte aan elk kind dat moeite heeft met het aanleren van een vaardigheid of het coördineren van bewegingen. Het biedt een weg naar zelfvertrouwen en succes, door een zorgvuldige mix van methodisch, pedagogisch, en didactisch handelen. Sluit je aan bij onze missie om een optimale leeromgeving te creëren voor elk kind, ondersteund door de toewijding van vakleerkrachten, therapeuten, en motorisch begeleiders. Samen maken we het verschil in de wereld van kinderen met bewegingsuitdagingen.

Ons doel is om niet alleen te informeren, maar ook te inspireren en te voorzien van handvatten die direct toepasbaar zijn in uw dagelijkse praktijk of leven.

UITNODIGING

We nodigen je uit om samen te werken aan een betere toekomst voor kinderen met bewegingsuitdagingen. Door onze kennis te delen, vaardigheden te ontwikkelen en geïnspireerd te raken door elkaars verhalen, kunnen we samen een wezenlijk verschil maken. Sluit je aan bij deze inspirerende reis en help ons het verschil te maken.