THEMA - Beter Spelen en Bewegen met Kleuters

Het boek

Werken met kleuters is een vak apart en bewegingsonderwijs is een apart vak. We schreven er een boek over. Een bundeling van wetenswaardigheden over kleuters, over het hoe en waarom van bewegingsonderwijs en vooral over het vakkundig begeleiden van ‘kleuters in beweging’.

Het boekpakket

Naast het boek ontvang je ook nog:

Videofragmenten van praktijksituaties
Lesvoorbereidingen
Voorbeeld jaarplan
Samenvattingen per hoofdstuk
Verdiepingsvragen
Werkdocumenten met opdrachten
Kijkwijzers
Mindmaps
Toetsvragen met feedback
Accrediterende toets
Verwijzingen naar relevante websites

Hoe kunnen wij jou helpen?

Door bijvoorbeeld antwoord te geven op de vraag naar de criteria voor een goede bewegingsles? 

De criteria voor een goede gymles zeggen iets over wat kleuters nodig hebben om optimaal te kunnen ontdekken, zich te ontwikkelen en vaardigheden eigen te maken. 

 

"Drempelverlagend en vanwege zijn robuustheid
gemaakt om te gebruiken."

Direct toepasbare kennis

Wil je met meer enthousiasme en motivatie bewegingslessen geven?

Alles bij elkaar

Wil je weten dat je kennis over bewegingsonderwijs met kleuters up-to-date is?

Tips en eye-openers

Wil je met meer vertrouwen in eigen kunnen in de zaal staan?

Voor wie?

Het praktische boekpakket is ontwikkeld voor huidige en toekomende professionals die nu of in de nabije toekomst het jonge kind meer willen bieden op het gebied van bewegen en bewegingsactiviteiten.


Meer inzicht

Over het onderwijs in bewegen aan kleuters in beweging.

Recente inzichten in motorisch leren..


Oorzaak

Waarom het bewegen voor jonge kinderen zo belangrijk is.

Het belang van veiligheid in het speellokaal.

 


Oplossing

Differentiëren zowel in arrangement als in uitvoering.

De opbouw en volgorde binnen activiteiten.

"Prettig in gebruik, praktisch, inspirerend en uitdagend
met concrete handvaten."

Genieten van de kinderen én jezelf!

Het speellokaal kan een heerlijke plek zijn om ‘jouw’ leerlingen te zien spelen, bewegen en experimenteren in beweegsituaties.

Wat is het je aan tijd en energie waard om onbevangen en genietend met de kinderen mee te spelen en ze op een waardevolle manier te begeleiden in hun bewegingsontwikkeling?

Tikken met een 'tikstok, hoe handig is dit?

Het geeft het bewegingsonderwijs met kleuters de aandacht die het verdient.

Thema-spelen-met-gedrag-Berend Poots
Berend Poots, opleidingsdocent bewegingsonderwijs
Een voorbeeld

Online omgeving

Wat kun je er allemaal vinden?

De online omgeving is gebruiksvriendelijk en laagdrempelig ingericht zodat je gemakkelijk kunt beschikken over informatie en documenten die verbonden zijn met het boek. 

Discussiemogelijkheden

Elke module biedt een mogelijkheid om in gesprek te gaan met andere gebruikers van de online omgeving. Het geeft de ruimte om vragen, ideeën, opvallende zaken te delen of de discussie aan te gaan over belangrijke onderwerpen of begrippen met andere beweegprofessionals.

Heldere opbouw geïllustreerd met sprekende en relevante praktijkvoorbeelden. Prachtige illustraties zijn opgenomen waardoor de bedoeling van de schrijvers naast woorden ook in beelden duidelijk wordt.

Thema-spelen-met-gedrag-Chris-Hazelebach
Chris Hazelebach, opleidingsdocent

Welke programma's zijn er?

online

Diverse programma's met praktische handvatten om direct te gebruiken in de eigen praktijk.

Fysiek

Verschillende programma's van 1 tot 3 dagen. Samen praktisch aan de slag in het speellokaal.

HYBRIDE

Verschillende mogelijkheden om fysieke bijeenkomsten te combineren met online leren.

Meer weten?

Vul hier je gegevens in en ontvang informatie over kleuters in beweging in de mail.

handreikingen gedaan
0 +
jaar ervaring
0 +
Programma's
0 +

Meest recente artikelen

  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
Alle
  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
pexels-alialcantara-18090692
Toegeworpen reddingsboei
Motorische Remedial Teaching: Een reddingsboei?! Motorische Remedial Teaching (MRT) is als een reddingsboei: het feit dat iemand vroeger niet heeft leren zwemmen, is geen argument om hem te laten verdrinken. MRT is een cruciaal onderdeel van zorgverbreding en dient daarom geïntegreerd te zijn in de ...
Lees verder
people-308531_640
Praktisch inzicht #6: Hoe gewoonten het onderwijs veranderen
Als inleiding voor deze serie belichten we drie belangrijke principes van groepsdynamiek. Drie principes van groepsdynamiek 𝟏: Iedereen vult zijn ruimte in met eigen normen.Elke persoon brengt unieke normen, waarden en overtuigingen mee in een groep. Hoe je een taak uitvoert, weerspiegelt wie je bent ...
Lees verder
cartoon-1099728_640
De kracht van groepsdynamiek: Durf jij de leiding te nemen?
Groepen zijn voortdurend in beweging en als leerkracht sta jij aan het roer. Hoe zorg je ervoor dat je de dynamiek in jouw klas effectief beïnvloedt zonder de controle te verliezen? Het beheersen van groepsvorming gaat verder dan het volgen van regels; het vereist diepgaand ...
Lees verder
Diversiteit
Inzicht #4
Omgaan met verschillende behoeften binnen de groep Op basis van hoofdstuk 4 van Groepsdynamiek in het onderwijs delen we praktische inzichten over hoe leerkrachten effectief kunnen inspelen op de uiteenlopende behoeften van leerlingen binnen een groep. Een veelgestelde vraag bij het ontwikkelen van een gedragsaanpak ...
Lees verder
Zonder titel (1199 x 700 px) (1200 x 627 px) (1920 x 1080 px) (1920 x 1080 px) (1920 x 1080 px)
Het trainingsseizoen is begonnen
Het nieuwe trainingsseizoen is begonnen en sporters van alle niveaus staan klaar om hun doelen te bereiken. In deze cruciale beginfase spelen de principes van supercompensatie en de wet van verminderde meeropbrengst een belangrijke rol. Het begrijpen van deze trainingsprincipes kan het verschil maken tussen ...
Lees verder
Zonder titel (1199 x 700 px) (1200 x 627 px) (1920 x 1080 px) (1920 x 1080 px)
Verder kijken dan gedrag
Hoewel onderwijsgevenden in grote lijnen dezelfde opleiding hebben gevolgd, is de sfeer in elke groep toch uniek. Dat komt omdat er niet alleen een professional voor de groep staat, maar vooral een persoon. Een persoon die reageert vanuit zijn eigen overtuigingen en waarden. Jouw manier ...
Lees verder
street-sign-141396_640
Praktische inzichten
In hoofdstuk 4.1 van Groepsdynamiek in het Onderwijs worden verschillende praktische inzichten gedeeld die leerkrachten helpen bij het effectief sturen van groepsprocessen. Inzicht 3 richt zich op de normfase van groepsvorming en benadrukt de belangrijke rol van groepsreflectie om een evenwichtige en inclusieve groepsdynamiek te ...
Lees verder
sky-3258762_1280
Na gedane inspanning is het goed relaxen
De afgelopen periode hebben we regelmatig blogs geschreven over de Neuromotor Task Training en de ontwikkeling ervan. In dit blog vind je de links naar de verschillende teksten bij elkaar.  Attributie, competentie en manieren van leren | Spelen met gedrag  Neuromotor Task Training | Leer ...
Lees verder
Basistikspel
Een (basis)voorbeeld
Een voorbeeld van een activiteit die we regelmatig gebruiken, omdat deze veel mogelijkheden biedt voor kinderen die beter willen worden in het succesvol ontwijken van de tikker (en/of beter willen leren tikken), is het volgende spel: Voorbeeld – ik tik jou Groep 5 speelt het ...
Lees verder

Heb je nog vragen?

Laat hieronder je vraag achter en wij komen er zo snel mogelijk op terug!

We werken samen met o.a.