THEMA - Beter Spelen en Bewegen met Kleuters
Het boek
Werken met kleuters is een vak apart en bewegingsonderwijs is een apart vak. We schreven er een boek over. Een bundeling van wetenswaardigheden over kleuters, over het hoe en waarom van bewegingsonderwijs en vooral over het vakkundig begeleiden van ‘kleuters in beweging’.
- Lesvoorbeelden en direct toepasbare kennis
- Tips, filmfragmenten en eye-openers
- Toegang tot het kleuterplatform
- Digitale leeromgeving met veel bonusmateriaal
Het boekpakket
Naast het boek ontvang je ook nog:
Videofragmenten van praktijksituaties
Lesvoorbereidingen
Voorbeeld jaarplan
Samenvattingen per hoofdstuk
Verdiepingsvragen
Werkdocumenten met opdrachten
Kijkwijzers
Mindmaps
Toetsvragen met feedback
Accrediterende toets
Verwijzingen naar relevante websites
Hoe kunnen wij jou helpen?
Door bijvoorbeeld antwoord te geven op de vraag naar de criteria voor een goede bewegingsles?
De criteria voor een goede gymles zeggen iets over wat kleuters nodig hebben om optimaal te kunnen ontdekken, zich te ontwikkelen en vaardigheden eigen te maken.
"Drempelverlagend en vanwege zijn robuustheid
gemaakt om te gebruiken."
Direct toepasbare kennis
Wil je met meer enthousiasme en motivatie bewegingslessen geven?
Alles bij elkaar
Wil je weten dat je kennis over bewegingsonderwijs met kleuters up-to-date is?
Tips en eye-openers
Wil je met meer vertrouwen in eigen kunnen in de zaal staan?
Voor wie?
Het praktische boekpakket is ontwikkeld voor huidige en toekomende professionals die nu of in de nabije toekomst het jonge kind meer willen bieden op het gebied van bewegen en bewegingsactiviteiten.
Meer inzicht
Over het onderwijs in bewegen aan kleuters in beweging.
Recente inzichten in motorisch leren..
Oorzaak
Waarom het bewegen voor jonge kinderen zo belangrijk is.
Het belang van veiligheid in het speellokaal.
Oplossing
Differentiëren zowel in arrangement als in uitvoering.
De opbouw en volgorde binnen activiteiten.
"Prettig in gebruik, praktisch, inspirerend en uitdagend
met concrete handvaten."
Genieten van de kinderen én jezelf!
Het speellokaal kan een heerlijke plek zijn om ‘jouw’ leerlingen te zien spelen, bewegen en experimenteren in beweegsituaties.
Wat is het je aan tijd en energie waard om onbevangen en genietend met de kinderen mee te spelen en ze op een waardevolle manier te begeleiden in hun bewegingsontwikkeling?
- Met meer vertrouwen in eigen kunnen in de zaal staan?
- Weten wat de mogelijkheden in het speellokaal zijn?
- Zonder moeite organiseren en begeleiden.
Het geeft het bewegingsonderwijs met kleuters de aandacht die het verdient.
Online omgeving
Wat kun je er allemaal vinden?
De online omgeving is gebruiksvriendelijk en laagdrempelig ingericht zodat je gemakkelijk kunt beschikken over informatie en documenten die verbonden zijn met het boek.
Discussiemogelijkheden
Elke module biedt een mogelijkheid om in gesprek te gaan met andere gebruikers van de online omgeving. Het geeft de ruimte om vragen, ideeën, opvallende zaken te delen of de discussie aan te gaan over belangrijke onderwerpen of begrippen met andere beweegprofessionals.
Heldere opbouw geïllustreerd met sprekende en relevante praktijkvoorbeelden. Prachtige illustraties zijn opgenomen waardoor de bedoeling van de schrijvers naast woorden ook in beelden duidelijk wordt.
Welke programma's zijn er?
online
Diverse programma's met praktische handvatten om direct te gebruiken in de eigen praktijk.
Fysiek
Verschillende programma's van 1 tot 3 dagen. Samen praktisch aan de slag in het speellokaal.
HYBRIDE
Verschillende mogelijkheden om fysieke bijeenkomsten te combineren met online leren.
Meer weten?
Vul hier je gegevens in en ontvang informatie over kleuters in beweging in de mail.
Meest recente artikelen
- Alle
- Bewegingsonderwijs met kleuters
- coaching
- Effectief coachen
- Fijn motorische ontwikkeling
- Groepsdynamica
- Leerdoelen
- Motorisch leren
- Overig
- Spelen
- Alle
- Bewegingsonderwijs met kleuters
- coaching
- Effectief coachen
- Fijn motorische ontwikkeling
- Groepsdynamica
- Leerdoelen
- Motorisch leren
- Overig
- Spelen
Het model in de praktijk
Zelforganiserend vermogen Het menselijk bewegen is een complex evoluerend systeem dat wordt beïnvloed door verschillende factoren zoals persoonlijke eigenschappen, taken en omgeving. Deze benadering, de ecologisch-dynamische benadering, stelt dat om nieuwe motorische vaardigheden te ontwikkelen, de juiste omgevings– en taakomstandigheden aanwezig moeten zijn. Dit betekent …
Over een koning, een kleine man en Cohen
Af en toe maak ik een afspraak met een coach voor een aantal gesprekken. Ik vind het prettig om te sparren, mezelf te spiegelen en op een frisse manier met afstand naar mijn aanpak en benadering te kijken. Vaak gaat het dan over wat ik …
Over het integreren van beweging en fysieke activiteit in het onderwijs
Het integreren van beweging en fysieke activiteit in het onderwijs, ook bekend als ‘onderwijs in bewegen’, is van cruciaal belang voor de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Hieronder worden enkele redenen beschreven waarom het zo belangrijk is. Positieve invloed op …
Lukken en mislukken
Een actief spel met veel uitdaging. Toch, wanneer van een afstand wordt gekeken, valt te constateren dat Marie en Micha nauwelijks meespelen. Marjolein is jager. Ze weet prima hoe het spel gaat, want ze heeft het al vaak gespeeld, maar het lukt haar niet anderen …
Mogen kinderen nog spelen binnen het bewegingsonderwijs?
Een kind dat de wereld gaat ontdekken, doet dat spelend. In dit blog vraagt Jaap Verhagen zich af of kinderen nog wel (voldoende) mogen spelen in de lessen bewegingsonderwijs. Inleiding Voordat een kind kennis maakt met instanties zoals kinderopvang en scholen beweegt het zich door …
Deel je mening
Nieuwste aanvulling Onderzoekers is de Lichamelijk Opvoeding reageren met een artikel ‘Stoppen met beoordelen is geen oplossing’. Ze dragen een aantal inhoudelijke argumenten aan waarom stoppen met beoordelen geen oplossing is. Ze besluiten hun artikel met de woorden: ‘Stoppen met beoordelen’ lijkt voor sommigen misschien …
Spelenderwijs ervaringen opdoen
In het speellokaal komt een thema echt tot leven! Ben je een fan van thematisch leren? Trek dan het thema eens door naar het speellokaal. Ben je op zoek naar manieren om het leren te versterken voor zowel de klas als het speellokaal? Probeer dan …
Het leren kennen van handelingsmogelijkheden
Waarnemingen en handelingen zijn binnen de ecologische benadering onlosmakelijk met elkaarverbonden. Dit wordt de ‘perceptie-actiecyclus’ genoemd. Perceptuele informatie begeleidt enstuurt handelingen; handelingen genereren perceptuele informatie. Het begrip ‘affordance’ geeftde directe relatie tussen waarnemen en handelen weer. Een affordance is de waarneming vande functie van een …
Waar willen en kunnen elkaar vinden
Waar willen en kunnen elkaar vinden, zo luidt het spreekwoordelijke gezegde, komt een kind het meest tot zijn recht. Toch zijn er allerlei redenen waarom willen en kunnen elkaar soms niet omarmen. Angst kan van invloed zijn op het niet kunnen van het trucje, maar …
Heb je nog vragen?
Laat hieronder je vraag achter en wij komen er zo snel mogelijk op terug!