THEMA - Beter Spelen en Bewegen met Kleuters

Het boek

Werken met kleuters is een vak apart en bewegingsonderwijs is een apart vak. We schreven er een boek over. Een bundeling van wetenswaardigheden over kleuters, over het hoe en waarom van bewegingsonderwijs en vooral over het vakkundig begeleiden van ‘kleuters in beweging’.

Het boekpakket

Naast het boek ontvang je ook nog:

Videofragmenten van praktijksituaties
Lesvoorbereidingen
Voorbeeld jaarplan
Samenvattingen per hoofdstuk
Verdiepingsvragen
Werkdocumenten met opdrachten
Kijkwijzers
Mindmaps
Toetsvragen met feedback
Accrediterende toets
Verwijzingen naar relevante websites

Hoe kunnen wij jou helpen?

Door bijvoorbeeld antwoord te geven op de vraag naar de criteria voor een goede bewegingsles? 

De criteria voor een goede gymles zeggen iets over wat kleuters nodig hebben om optimaal te kunnen ontdekken, zich te ontwikkelen en vaardigheden eigen te maken. 

 

"Drempelverlagend en vanwege zijn robuustheid
gemaakt om te gebruiken."

Direct toepasbare kennis

Wil je met meer enthousiasme en motivatie bewegingslessen geven?

Alles bij elkaar

Wil je weten dat je kennis over bewegingsonderwijs met kleuters up-to-date is?

Tips en eye-openers

Wil je met meer vertrouwen in eigen kunnen in de zaal staan?

Voor wie?

Het praktische boekpakket is ontwikkeld voor huidige en toekomende professionals die nu of in de nabije toekomst het jonge kind meer willen bieden op het gebied van bewegen en bewegingsactiviteiten.


Meer inzicht

Over het onderwijs in bewegen aan kleuters in beweging.

Recente inzichten in motorisch leren..


Oorzaak

Waarom het bewegen voor jonge kinderen zo belangrijk is.

Het belang van veiligheid in het speellokaal.

 


Oplossing

Differentiëren zowel in arrangement als in uitvoering.

De opbouw en volgorde binnen activiteiten.

"Prettig in gebruik, praktisch, inspirerend en uitdagend
met concrete handvaten."

Genieten van de kinderen én jezelf!

Het speellokaal kan een heerlijke plek zijn om ‘jouw’ leerlingen te zien spelen, bewegen en experimenteren in beweegsituaties.

Wat is het je aan tijd en energie waard om onbevangen en genietend met de kinderen mee te spelen en ze op een waardevolle manier te begeleiden in hun bewegingsontwikkeling?

Tikken met een 'tikstok, hoe handig is dit?

Het geeft het bewegingsonderwijs met kleuters de aandacht die het verdient.

Thema-spelen-met-gedrag-Berend Poots
Berend Poots, opleidingsdocent bewegingsonderwijs
Een voorbeeld

Online omgeving

Wat kun je er allemaal vinden?

De online omgeving is gebruiksvriendelijk en laagdrempelig ingericht zodat je gemakkelijk kunt beschikken over informatie en documenten die verbonden zijn met het boek. 

Discussiemogelijkheden

Elke module biedt een mogelijkheid om in gesprek te gaan met andere gebruikers van de online omgeving. Het geeft de ruimte om vragen, ideeën, opvallende zaken te delen of de discussie aan te gaan over belangrijke onderwerpen of begrippen met andere beweegprofessionals.

Heldere opbouw geïllustreerd met sprekende en relevante praktijkvoorbeelden. Prachtige illustraties zijn opgenomen waardoor de bedoeling van de schrijvers naast woorden ook in beelden duidelijk wordt.

Thema-spelen-met-gedrag-Chris-Hazelebach
Chris Hazelebach, opleidingsdocent

Welke programma's zijn er?

online

Diverse programma's met praktische handvatten om direct te gebruiken in de eigen praktijk.

Fysiek

Verschillende programma's van 1 tot 3 dagen. Samen praktisch aan de slag in het speellokaal.

HYBRIDE

Verschillende mogelijkheden om fysieke bijeenkomsten te combineren met online leren.

Meer weten?

Vul hier je gegevens in en ontvang informatie over kleuters in beweging in de mail.

handreikingen gedaan
0 +
jaar ervaring
0 +
Programma's
0 +

Meest recente artikelen

  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
Alle
  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
NTT - Kennismaken - Schermafbeelding 2024-03-31 225243
Speelkriebels en jonge kinderen
Een ‘speelkriebel’ verwijst naar de unieke betekenis die een kind toekent aan een object of situatie. Het aanpassen van bewegingsactiviteiten aan de leerwensen van kinderen gebeurt vaak intuïtief, op basis van gevoel. Voor een optimale ontwikkeling in beweging is het cruciaal om goed aan te ...
Lees verder
ease-3134828_1280
Sensomotoriek is misschien wel het ‘toverwoord’
De discussie over het effectief aanbieden van deelvaardigheden versus de totale vaardigheid tijdens leerprocessen blijft voortduren. De vraag is wat de beste aanpak is: Is het verstandiger om vaardigheden op te splitsen en deze geleidelijk te integreren tot een geheel? Of is het effectiever om ...
Lees verder
Hoe nabij mag het zijn
Kinderen met bewegingsuitdagingen die ontstaan door ADHD en ASS
Van theorie naar praktijk: MATCH als hulpmiddel Nu, in dit laatste deel, is het tijd om de theoretische kennis en gedragsclassificatie om te zetten in praktische tools en richtlijnen voor dagelijks gebruik. MATCH staat centraal als een praktisch hulpmiddel dat professionals in staat stelt om ...
Lees verder
Teacher Doing with Kids Exercises in Gym, Preschool Children Sports Workout. Little Girls and Boys in Kindergarten, Elementary Class. Woman Educator with Babies Characters. Cartoon Vector Illustration
“Een gedeelde visie op veiligheid en passie voor de ontwikkeling van kinderen zijn basisvoorwaarden.”
Het voorwoord schrijven van een boek, is iets wat ik niet zomaar doe. Een gedeelde visie op veiligheid en passie voor de ontwikkeling van kinderen zijn daarvoor basisvoorwaarden wat mij betreft. Aan het woord: Bart Heeling. Bart schreef een post op LinkedIn over ons boek dat ...
Lees verder
chess-7071892_1280
Over een koning, een kleine man en Cohen
Af en toe maak ik een afspraak met een coach voor een aantal gesprekken. Ik vind het prettig om te sparren, mezelf te spiegelen en op een frisse manier met afstand naar mijn aanpak en benadering te kijken. Vaak gaat het dan over wat ik ...
Lees verder
marbles-107046_1280
Naar een inclusieve toekomst in spelen en bewegen
Huidige uitdagingen In de ontwikkeling van onze kinderen en jongeren speelt de integratie van kwaliteit en inclusiviteit in sport- en bewegingsactiviteiten een onmisbare rol. Ondanks het cruciale belang hiervan, zien we dat in veel van de huidige praktijken binnen het onderwijs, sportclubs, en zelfs tijdens ...
Lees verder
Foto bij Bart - 1709453967896
“Potje stoeien meester?”
Het is vrijdag en het laatste halfuur is aangebroken. In de hele school hangt er inmiddels een sfeer van ‘bijna weekend’. De één is ontspannen aan het opruimen, de ander speelt een spelletje en bij ons in het speciaal onderwijs zijn er ook kinderen die ...
Lees verder
Kleuters - groepsanalyse
Het effect van een nieuwe leerling
Het effect van een nieuwe leerling in de groep kan sterk variëren: van een kalme integratie tot het veroorzaken van aanzienlijke onrust. De groepsfases en de gouden weken zijn breed erkende concepten, maar hoe worden deze toegepast in een instroom- of kleutergroep, wanneer een nieuwe ...
Lees verder
Skater - Afbeelding3
Lukken en mislukken
Het spel is in volle gang, een toonbeeld van actie en uitdaging waar iedereen zich lijkt te vermaken. Echter, vanaf een afstandje is het duidelijk dat Marie en Micha niet echt deelnemen aan de pret. Marjolein heeft de rol van jager op zich genomen. Ze ...
Lees verder

Heb je nog vragen?

Laat hieronder je vraag achter en wij komen er zo snel mogelijk op terug!

We werken samen met o.a.