De kracht van het arrangement

In de artikelenreeks ‘De kracht van het arrangement’ onderzoeken we hoe beweegprofessionals motorische leeromgevingen kunnen ontwerpen. Met behulp van moderne inzichten, zoals de Constraints-Led Approach (CLA), creëren we omgevingen die zowel effectief als betekenisvol zijn voor de deelnemers. Deze benadering stelt ons in staat leeromgevingen te ontwikkelen die zijn afgestemd op de specifieke behoeften en capaciteiten van de leerlingen. Door uitdagingen te bieden die aansluiten bij wat zij op dat moment nodig hebben, wordt het leerproces niet alleen efficiënter, maar ook relevanter en motiverender voor de deelnemers.

Beweegarrangementen en motorisch leren

Het concept van beweegarrangementen
Beweegarrangementen zijn doelgerichte opstellingen van materialen, regels en omstandigheden, ontworpen om specifiek beweeggedrag uit te lokken en te sturen. Dit optimaliseert het motorische leerproces. Voor beweegprofessionals, zoals leraren lichamelijke opvoeding en sportcoaches, is het creëren van deze arrangementen essentieel. Het stelt deelnemers in staat om niet alleen de gewenste bewegingen uit te voeren, maar ook om hun motorische vaardigheden effectief te ontwikkelen.

De artikelen gebruiken de Constraints-Led Approach (CLA) als theoretisch kader. Deze benadering, gebaseerd op niet-lineaire pedagogiek en ecologische psychologie, stelt dat bewegingen ontstaan door beperkingen (constraints) die voortkomen uit de taak, de omgeving en de deelnemer zelf (Newell, 1986). Door deze beperkingen bewust toe te passen en goed af te stemmen, kunnen beweegprofessionals een uitdagende leeromgeving creëren. Hierin leren deelnemers actief door oplossingen te vinden voor de beweeguitdagingen die hen worden voorgelegd. Dit maakt het leerproces niet alleen effectief, maar ook betekenisvol en motiverend.

 
Het vervolg is te lezen in het het vijfde deel.

De serie 'De kracht van het arrangement' - zoals verschenen in het LO Magazine

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *