Lesgeven - een kunst, een kunde? Geïnspireerd door Erich Fromm - Spelen met gedrag

Lesgeven – een kunst, een kunde? Geïnspireerd door Erich Fromm

Beste collega’s in het onderwijs, coaching en begeleiding,

Tijdens mijn opleiding kwam ik in aanraking met een fascinerend boek van Erich Fromm: “Liefhebben – een kunst, een kunde”. Hoewel het boek primair de dynamiek van menselijke relaties en de complexiteit van liefde verkent, kan ik het niet helpen parallellen te trekken met ons vakgebied. Is lesgeven, begeleiden en coachen ook niet een soort relatie die we aangaan met onze studenten, coachees en deelnemers?

Lesgeven: Kunst of Kunde?

Kunst, zoals we weten, is een vorm van expressie. Het is subjectief, intuïtief en vaak gebaseerd op emoties en persoonlijke ervaringen. Wanneer we lesgeven als een kunst zien, beschouwen we het als een mogelijkheid om onze passie, creativiteit en unieke persoonlijkheid in onze lessen te injecteren. Elke docent heeft zijn eigen stijl, zijn eigen flair, die studenten vaak herinneren lang nadat ze de klas hebben verlaten.

Kunde daarentegen verwijst naar vaardigheden, technieken en methodologieën. Het is het gestructureerde deel van wat we doen: de pedagogie, de didactiek, de technieken die we gebruiken om kennis over te dragen. Het is wat we leren tijdens onze opleidingen en blijven verfijnen gedurende onze carrière.

De synergie van kunst en kunde

In werkelijkheid is lesgeven een prachtige mix van beide. Terwijl we beproefde technieken en strategieën toepassen, laten we ook onze persoonlijkheid en creativiteit doorschijnen. Net zoals liefhebben volgens Fromm zowel een kunst als een kunde is, kunnen we stellen dat lesgeven dit ook is.

Het fundament van onze kunst en kunde

Maar waar baseren we deze kunst en kunde dan op? Ten eerste op onze educatieve achtergrond en voortdurende professionele ontwikkeling. Ten tweede op feedback, die ons helpt groeien en evolueren. En ten slotte, misschien wel het belangrijkste, op onze eigen ervaringen, intuïties en relaties met degenen die we begeleiden. Het is de combinatie van deze elementen die ons in staat stelt om effectief en empathisch te onderwijzen, te begeleiden en te coachen.

Dus, beste collega’s, wanneer we de volgende keer voor de klas staan, een trainingssessie geven of iemand coachen, laten we dan de schoonheid erkennen van deze delicate balans tussen kunst en kunde. En laten we blijven groeien, zowel als kunstenaars als vakmensen, om de best mogelijke ervaring voor onszelf en degenen die we begeleiden te creëren.

Om nog even terug te komen op de eerste vraag: Welke technieken, kennis of vaardigheden zitten er in jouw toolbox die je als onmisbaar beschouwt?

Deel het met ons en inspireer collega’s in het vakgebied! Laat een reactie achter of reageer op een van de collega’s.

Samen leren we, groeien we en maken we het verschil. 🌱📚

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *