Lummelen in groep 3: een uitdaging voor juf Marion

In groep 3 van juf Marion zijn de kinderen klaar voor een uitdaging. Monica, Astrid, Jos, Mohammed en Nicole zijn al bekend met de structuur en duidelijkheid die de juf biedt, maar vandaag wil Marion zichzelf écht uitdagen. Ze heeft een groepje samengesteld om een lummelspel te spelen, dat niet alleen op beweegniveau uitdagend is, maar ook op sociaal vlak.

Serieuze uitdaging

Marion weet dat spelactiviteiten voor bepaalde kinderen een serieuze uitdaging kunnen zijn, en ze heeft daarom het groepje zorgvuldig samengesteld. Zo heeft Monica een looprek voor haar balans, en Astrid heeft moeite om iets samen met anderen te doen vanwege haar autismespectrumstoornis. Jos is bewegingsonhandig en heeft een traag handelingstempo, terwijl Mohammed ADHD heeft en soms alle kanten op stuitert. Nicole is het maatje van Astrid en doet het goed met haar.

Marion heeft vijf matten neergelegd in de vorm van de vijf ogen van een dobbelsteen. Steeds zitten twee leerlingen tegenover elkaar en rollen ze een bal over langs de mat waarop de afpakker zit. Het spel wordt zittend gespeeld, zodat Monica ook ‘gewoon’ kan meespelen. Dit vindt ze heerlijk, want Monica wil gewoon meedoen met de anderen en niet anders zijn.

Doel van het spel

Het doel van het spel is om de bal vijf keer over te spelen en een punt te scoren voor de balbezitters. De lummel in het midden moet proberen een van de twee ballen te pakken en scoort een punt als hij erin slaagt om de bal af te pakken. Jos krijgt een tikstok in zijn hand, waardoor hij één superlange arm heeft en de bal alleen maar hoeft aan te raken voor een punt. Mohammed krijgt een kaatsplank, wat voor hem een nieuwe en interessante uitdaging is. Hij moet de bal gericht en met voldoende tempo direct terugspelen langs Jos, terwijl hij goed moet opletten voor de schijnbewegingen van Jos.

Astrid en Nicole hebben samen een ritme gevonden van overrollen, wat ze prettig vinden. Jos die af en toe de bal tikt, maakt voor hen weinig uit. Marion is blij dat de kinderen zo goed samenwerken en elkaar helpen om deze uitdagende activiteit op gang te houden.

Dat is de kracht

Door deze lummelactiviteit heeft Marion niet alleen de kinderen, maar ook zichzelf uitgedaagd. Ze heeft ervaren dat door goed te kijken naar de mogelijkheden van elk kind, ze een activiteit kan creëren waar iedereen bij betrokken kan worden en waarbij ze zichzelf kunnen uitdagen om het beste uit zichzelf te halen. Dat is de kracht van een goede leraar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *