THEMA - Beter Spelen en Bewegen met Kleuters

Het boek

Werken met kleuters is een vak apart en bewegingsonderwijs is een apart vak. We schreven er een boek over. Een bundeling van wetenswaardigheden over kleuters, over het hoe en waarom van bewegingsonderwijs en vooral over het vakkundig begeleiden van ‘kleuters in beweging’.

Het boekpakket

Naast het boek ontvang je ook nog:

Videofragmenten van praktijksituaties
Lesvoorbereidingen
Voorbeeld jaarplan
Samenvattingen per hoofdstuk
Verdiepingsvragen
Werkdocumenten met opdrachten
Kijkwijzers
Mindmaps
Toetsvragen met feedback
Accrediterende toets
Verwijzingen naar relevante websites

Hoe kunnen wij jou helpen?

Door bijvoorbeeld antwoord te geven op de vraag naar de criteria voor een goede bewegingsles? 

De criteria voor een goede gymles zeggen iets over wat kleuters nodig hebben om optimaal te kunnen ontdekken, zich te ontwikkelen en vaardigheden eigen te maken. 

 

"Drempelverlagend en vanwege zijn robuustheid
gemaakt om te gebruiken."

Direct toepasbare kennis

Wil je met meer enthousiasme en motivatie bewegingslessen geven?

Alles bij elkaar

Wil je weten dat je kennis over bewegingsonderwijs met kleuters up-to-date is?

Tips en eye-openers

Wil je met meer vertrouwen in eigen kunnen in de zaal staan?

Voor wie?

Het praktische boekpakket is ontwikkeld voor huidige en toekomende professionals die nu of in de nabije toekomst het jonge kind meer willen bieden op het gebied van bewegen en bewegingsactiviteiten.


Meer inzicht

Over het onderwijs in bewegen aan kleuters in beweging.

Recente inzichten in motorisch leren..


Oorzaak

Waarom het bewegen voor jonge kinderen zo belangrijk is.

Het belang van veiligheid in het speellokaal.

 


Oplossing

Differentiëren zowel in arrangement als in uitvoering.

De opbouw en volgorde binnen activiteiten.

"Prettig in gebruik, praktisch, inspirerend en uitdagend
met concrete handvaten."

Genieten van de kinderen én jezelf!

Het speellokaal kan een heerlijke plek zijn om ‘jouw’ leerlingen te zien spelen, bewegen en experimenteren in beweegsituaties.

Wat is het je aan tijd en energie waard om onbevangen en genietend met de kinderen mee te spelen en ze op een waardevolle manier te begeleiden in hun bewegingsontwikkeling?

Tikken met een 'tikstok, hoe handig is dit?

Het geeft het bewegingsonderwijs met kleuters de aandacht die het verdient.

Thema-spelen-met-gedrag-Berend Poots
Berend Poots, opleidingsdocent bewegingsonderwijs
Een voorbeeld

Online omgeving

Wat kun je er allemaal vinden?

De online omgeving is gebruiksvriendelijk en laagdrempelig ingericht zodat je gemakkelijk kunt beschikken over informatie en documenten die verbonden zijn met het boek. 

Discussiemogelijkheden

Elke module biedt een mogelijkheid om in gesprek te gaan met andere gebruikers van de online omgeving. Het geeft de ruimte om vragen, ideeën, opvallende zaken te delen of de discussie aan te gaan over belangrijke onderwerpen of begrippen met andere beweegprofessionals.

Heldere opbouw geïllustreerd met sprekende en relevante praktijkvoorbeelden. Prachtige illustraties zijn opgenomen waardoor de bedoeling van de schrijvers naast woorden ook in beelden duidelijk wordt.

Thema-spelen-met-gedrag-Chris-Hazelebach
Chris Hazelebach, opleidingsdocent

Welke programma's zijn er?

online

Diverse programma's met praktische handvatten om direct te gebruiken in de eigen praktijk.

Fysiek

Verschillende programma's van 1 tot 3 dagen. Samen praktisch aan de slag in het speellokaal.

HYBRIDE

Verschillende mogelijkheden om fysieke bijeenkomsten te combineren met online leren.

Meer weten?

Vul hier je gegevens in en ontvang informatie over kleuters in beweging in de mail.

handreikingen gedaan
0 +
jaar ervaring
0 +
Programma's
0 +

Meest recente artikelen

  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
Alle
  • Alle
  • Bewegingsonderwijs met kleuters
  • coaching
  • Effectief coachen
  • Fijn motorische ontwikkeling
  • Groepsdynamica
  • Leerdoelen
  • Motorisch leren
  • Neuromotor Task Training
  • Overig
  • Spelen
Je mening delen
Deel je mening
Nieuwste aanvulling Onderzoekers is de Lichamelijk Opvoeding reageren met een artikel ‘Stoppen met beoordelen is geen oplossing’. Ze dragen een aantal inhoudelijke argumenten aan waarom stoppen met beoordelen geen oplossing is. Ze besluiten hun artikel met de woorden: ‘Stoppen met beoordelen’ lijkt voor sommigen misschien ...
Lees verder
Thematisch
Spelenderwijs ervaringen opdoen
In het speellokaal komt een thema echt tot leven! Ben je een fan van thematisch leren? Trek dan het thema eens door naar het speellokaal. Ben je op zoek naar manieren om het leren te versterken voor zowel de klas als het speellokaal? Probeer dan ...
Lees verder
Gestapelde jongleerballen
Het leren kennen van handelingsmogelijkheden
Waarnemingen en handelingen zijn binnen de ecologische benadering onlosmakelijk met elkaarverbonden. Dit wordt de ‘perceptie-actiecyclus’ genoemd. Perceptuele informatie begeleidt enstuurt handelingen; handelingen genereren perceptuele informatie. Het begrip ‘affordance’ geeftde directe relatie tussen waarnemen en handelen weer. Een affordance is de waarneming vande functie van een ...
Lees verder
pexels-jonathan-portillo-3809792
Waar willen en kunnen elkaar vinden
Waar willen en kunnen elkaar vinden, zo luidt het spreekwoordelijke gezegde, komt een kind het meest tot zijn recht. Toch zijn er allerlei redenen waarom willen en kunnen elkaar soms niet omarmen. Angst kan van invloed zijn op het niet kunnen van het trucje, maar ...
Lees verder
Juf Anne denkt door
Juf Anne denkt door
Dit is een korte serie blogs over het constraints led approach (CLA) ook wel bekend als het OPA-model. Dit is artikel twee. Het basisidee van de theorie over persoonsfactoren, taakfactoren en de omgeving is eenvoudig. Drie factoren spelen een rol bij het beïnvloeden van het ...
Lees verder
Ontwerp zonder titel (7)
Best wel een mooi model!
De ecologische psychologie en de dynamische-systeemtheorie zijn twee los van elkaar ontstane benaderingen. Maar ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden bij de beschrijving en verklaring van de motorische ontwikkeling. Die komt tot stand door de dynamische interactie tussen individu, taak en omgeving. Persoonsfactoren: aanleg, gewicht, ...
Lees verder
buddhism-1822518_1920
Lezen in beweging
‘Ga jij me helpen?’ Een vrolijk meisje zat al op me te wachten in haar klas. Vandaag haalde ik haar voor het eerst op om op een rustig plekje in de school met haar te gaan werken. Toen ik vroeg of ze wist waar ik ...
Lees verder
child-865116_1920
Ben je bekend met de Kennisronde?
Dit is een loket voor de beantwoording van jeugd- en onderwijsvragen met kennis uit onderzoek, en is onderdeel van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De Kennisronde is steeds op zoek naar antwoorden op onderwijsvragen die in de praktijk leven. Wat zijn effectieve activiteiten voor……. Een ...
Lees verder
Imperfecties - THEMA - spelen met gedrag
Perfecte imperfecties; trends en ontwikkelingen
Op (on)regelmatige basis komen we bij elkaar en wisselen we van gedachten over thema’s die ons bezighouden. Soms over grote thema’s zoals het klimaat, leiderschap (of het gebrek eraan) maar vaak ook over onderwerpen die in het hier-en-nu naar voren komen; zich opdringen is misschien ...
Lees verder

Heb je nog vragen?

Laat hieronder je vraag achter en wij komen er zo snel mogelijk op terug!

We werken samen met o.a.